Spis treści
- Kary – Tachograf cyfrowy
- Obowiązki przedsiębiorstwa związane z tachografem
- Kalibracja tachografu
- Karta przedsiębiorstwa
- Szkolenia kierowców w zakresie obsługi tachografu
- Pobieranie danych z tachografu i karty kierowcy
- Papier do drukarki tachografu
- Przechowywanie dokumentów z tachografu
- Kontrola i analiza czasu pracy kierowców
- Kontrola pojazdu związana z tachografem
- Tachograf, a zaświadczenie o działalności
Kary – Tachograf cyfrowy 2024
Na kim ciąży obowiązek zapłaty za kary?
Kierowcy samochodów wyposażonych w tachografy cyfrowe podlegają karze grzywny, kiedy podczas kontroli inspekcja ITD wykryje naruszenia.
Kontrola kierowcy oraz wykryte naruszenia są podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego również wobec przedsiębiorcy, bądź też podmiotów, które są zaangażowane w organizację przewozu.
Odwołanie wszczętego postępowania przeciwko przedsiębiorstwu lub też brak jego wszczęcia następuje wskutek stwierdzenia, że podmiot organizujący przewóz nie miał wpływu na dokonane przez kierowcę naruszenie, wykroczenie popełnione przez kierowcę w żaden sposób nie zagrażało bezpieczeństwu ruchu drogowego lub też zostało popełnione pierwszy raz.
Najczęstszymi wykroczeniami, które nie skutkują obciążeniem przedsiębiorstwa są: przekroczenie prędkości i naruszenia związane z przekroczeniem jazdy ciągłej.
W wielu przypadkach podczas wykrycia poważniejszych naruszeń popełnionych przez kierowcę podczas kontroli ITD, przedsiębiorstwo również zostaje poddane kontroli.
Suma wszystkich kar nałożonych podczas jednej kontroli ITD nie może przekroczyć w przypadku kierowcy 15 000 złotych podczas kontroli drogowej. Podczas kontroli w przedsiębiorstwa suma nałożonych kar pieniężnych nie może przekraczać 30 000 złotych.
Jakie wyróżnia się naruszenia podczas kontroli tachografów przez ITD?
Podczas kontroli samochodów wyposażonych w tachografy, Inspekcja Transportu Drogowego może wykryć następujące naruszenia:
- kierowca nie będzie posiadał niezbędnych dokumentów wymaganych podczas pracy z tachografem, takich jak karta kierowcy;
- przekroczenie maksymalnego dziennego czasu pracy kierowcy, niedostosowanie się do minimalnego dziennego czasu odpoczynku, czy prowadzenia pojazdu bez przerwy zgodnych z rozporządzeniem WE 561/2006;
- niedostosowanie się do zasad prawidłowego użytkowania tachografu.
Odwołanie się od nałożonej kary
Każda kontrola w przedsiębiorstwie zakończona jest sporządzeniem protokołu. W protokole przeprowadzonej kontroli znajdują się informację o wykrytych naruszeniach oraz wysokość kary nałożonej w wyniku ich wykrycia. Przedsiębiorstwo może złożyć odwołanie w terminie 14 dni od nałożenia mandatu na firmę.
W odwołaniu należy uwzględnić okoliczności, które miały wpływ na zaistniałe naruszenia wykryte podczas kontroli. Skuteczne rozpatrzenie odwołania będzie skutkować zmniejszeniem nałożonej kary na przedsiębiorstwo.
Przeniesienie kary na kierowcę
Obciążenie karą finansową kierowcy w przypadku nałożenia kary przez organ kontrolny za jego wykroczenia na pracodawcę jest możliwe, jednak muszą nastąpić właściwe przesłanki. Pracodawca, który ma zamiar przenieść karę pieniężną na kierowcę musi udowodnić kierowcy, że był świadomy dokonanych naruszeń, co doprowadziło do umyślnego narażenia pracodawcy na poniesienie szkody.
Drugim elementem jest udowodnienie i przedstawienie starań, które włożył pracodawca, aby kierowca nie dopuszczał się naruszeń w pracy. Jeżeli pracodawca zapewnił pracownikowi szkolenie, które dotyczyło czasu pracy kierowcy, a on mimo odbytego szkolenia łamał przepisy związane z jego czasem pracy, pracodawca może przenieść karę na swojego pracownika.
Tachograf, a kontrola 2024
Kontrolować kierowców w zakresie zasad ich czasu pracy i odpoczynku mogą – ITD (Inspekcja Transportu Drogowego), policja oraz w kilku przypadkach straż graniczna.
Zasady dotyczące przeprowadzenia kontroli zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Przebieg kontroli rozpoczyna się od pobrania z pamięci tachografu cyfrowego i karty kierowcy wszystkich danych.
Do pobrania danych osoby kontrolujące używają karty kontrolnej. Poprzez jej włożenie do tachografu dokonuje się wydruku lub pobrania danych na odrębny nośnik.
Dokonanie czynności kontrolnych jest potwierdzane poprzez automatyczny zapis w pamięci tachografu cyfrowego i karty kierowcy informacji na temat: godziny i daty kontroli, numeru karty kontrolnej.
Takie same informacje zostają zapisane na karcie kontrolnej, dodatkowo na karcie zostaną również zapisane informacje o numerze rejestracyjnym pojazdu oraz znaku wyróżniającym państwo, w którym pojazd zarejestrowano.
Dane zawarte w pamięci tachografu cyfrowego oraz na karcie kierowcy sprawdzane są poprzez przegląd zapisów i ich wydruk w przypadku, gdy osoba kontrolująca nie posiada przy sobie karty kontrolnej.
Kary oraz ich wysokość nakładana na podmiot wykonujący przewóz przez organy kontrolujące dotyczące użytkowania urządzeń rejestrujących: czas pracy i odpoczynek kierowców, prędkość jazdy i postoje zawarte są w załączniku nr 3 w ustawie o transporcie drogowym.
Przykładowe kary zgodne z ustawą o transporcie drogowym, załącznik nr 3
- za wykonywanie transportu pojazdem, który nie został wyposażony w urządzenie rejestrujące lub cyfrowe urządzenie rejestrujące zostaje nałożona kara w wysokości 3000 złotych;
- za brak rejestrowania wszystkich wymaganych elementów pomimo posiadania urządzenia rejestrującego przewidywana jest kara w wysokości 2000 złotych;
- dokonywanie przewozu przez kierowcę nieposiadającego ważnej karty kierowcy pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące to kara wynosząca 1000 złotych;
- karta kierowcy używana przez kilku kierowców – 3000 złotych;
- używanie kilku kart w tym samym momencie wiąże się z karą w wysokości 1000 złotych;
- mandat w wysokości 100 złotych otrzyma kierowca, który nie posiada wymaganego wydruku z tachografu, w przypadku, gdy uszkodzeniu uległa karta kierowcy lub kierowca jej nie posiada. Za każdy brakujący wydruk – kara w wysokości 100 złotych;
- nieokazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie danych z tachografu cyfrowego, karty kierowcy lub wykresówki (dokumentu potwierdzającego fakt prowadzenia pojazdu w określonym czasie) przez kierowcę skutkuje karą w wysokości 500 złotych za każdy dzień nałożoną na przewoźnika;
- stwierdzone naruszenia w zakresie wczytywania danych z karty kierowcy skutkują karą w wysokości 500 złotych za każdy pojazd oraz ta sama kwota za każdego kierowcę.
Obowiązki przedsiębiorstwa związane z tachografem 2024
Eksploatacja pojazdu wyposażonego w tachograf cyfrowy wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.
Kalibracja tachografu
Należy pamiętać, aby po zakupie pojazdu nowego bądź używanego, w terminie do 14 dni od wydania dowodu rejestracyjnego, przed wykonaniem pierwszego transportu należy przeprowadzić kalibrację tachografu. Kalibrację należy wykonywać regularnie co 2 lata, ma ona na celu zaktualizowanie danych, które są niezbędne do prawidłowego użytkowania tachografu.
Karta przedsiębiorstwa
Posiadanie karty przedsiębiorstwa wymagają przepisy obowiązującego prawa. Kartę wydaje PWPW (Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych). Posiadanie karty pozwala na zablokowanie tachografu „na siebie”. Blokowanie polega na włożeniu karty do tachografu, pozwala to na odczyt danych zarówno z tachografu, jak i również karty kierowcy włożonej do tachografu. Można posiadać kilka kart przedsiębiorstwa. W celu wydania nowej karty należy złożyć odpowiednie dokumenty maksymalnie na 60 dni przed datą, na jaką została wydana.
Szkolenia kierowców w zakresie obsługi tachografu
Każdy pracownik przed rozpoczęciem pracy z tachografem cyfrowym powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje. Jeżeli pracownik nie posiada wiedzy w zakresie obsługi tachografu cyfrowego oraz obowiązujących przepisów, należy zapewnić mu odpowiednie przeszkolenie. Odbycie szkolenia i przeszkolenie z obowiązujących przepisów pozwoli na zredukowanie ilości nakładanych kar.
Pobieranie danych z tachografu i karty kierowcy
Dane z karty kierowcy należy pobierać najpóźniej co 28 dni, natomiast dane dotyczące pojazdu należy pobierać przynajmniej raz w ciągu 90 dni.
Dane z karty kierowcy należy pobierać:
- przed końcem stosunku pracy kierowcy;
- przed terminem, w którym nastąpi rozwiązanie umowy, na podstawie której świadczone były przewozy na rzecz podmiotu wykonującego przewozy drogowe;
- utrata ważności karty kierowcy – należy wtedy pobrać dane od chwili ostatniego wydruku, do dnia, w którym nastąpiło wygaśnięcie ważności karty;
- w terminie wyznaczonym przez organy administracji publicznej lub uprawnione do tego żądania podmioty.
Dane z pojazdu powinno się zebrać:
- przed przekazaniem pojazdu innemu przedsiębiorstwu bądź osobie. Przekazanie może dotyczyć sprzedaży lub wynajęcia;
- w momencie uszkodzenia bądź awarii tachografu (gdy uszkodzenie/awaria pozwala dokonać wydruku);
- w przypadku wycofania pojazdu wyposażonego w tachograf cyfrowy z użytkowania;
- w terminie wyznaczonym przez organy administracji publicznej lub uprawnione do tego żądania podmioty.
Papier do drukarki tachografu
Obowiązujące prawo nakazuje aby w pojeździe zapewniono odpowiednią ilość papieru termicznego, który służy do wydruków z tachografu. Dodatkowo należy zapasowo posiadać co najmniej jedną rolkę papieru w pojeździe. Przepis pozwala na zapewnieniu możliwości wydruku w dowolnym momencie.
Papier używany w tachografach cyfrowych jest papierem termicznym, zaleca się aby przechowywać go w obszarach, które nie są narażone na źródła ciepła.
Przechowywanie dokumentów z tachografu
Wszystkie niezbędne dokumenty, które powstają z wydruku oraz pobranych danych należy przechowywać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Prawidłowe i bezpieczne przechowywanie danych następuje, gdy zgodnie z art. 26 ust. 3 i 4 rozporządzenia 561/2006 dokumenty przechowywane są w czytelnej formie w porządku chronologicznym co najmniej rok od ich użycia.
W przypadku ustawy o czasie kierowców należy przechowywać je przez okres 2 lat. Kierowcy mogą złożyć odpowiedni wniosek, aby uzyskać kopie wydruków. Dane udostępniane są również wszystkim upoważnionym funkcjonariuszom służb kontrolnych.
Kontrola i analiza czasu pracy kierowców
Posiadając pojazdy, które wyposażone są w tachografy cyfrowe, przedsiębiorca powinien posiadać odpowiednie oprogramowanie bądź dostęp do odpowiedniego oprogramowania służącego do zapisu i analizy czasu pracy kierowców. Pobrane dane z tachografu cyfrowego mogą zostać przechowywane w formie plików, bądź na innych nośnikach (pendrive, płyty CD).
Istotne jest to, aby przechowywać je w miejscach, które ochronią je przed osobami nieupoważnionymi. Firma, która posiada wiele oddziałów zobowiązana jest do przechowywania danych w siedzibie głównej.
Kontrola czasu pracy kierowców jest istotna ze względu na wysokość kar jakie mogą zostać nałożone na przedsiębiorstwo. Wynikają one z nieprzestrzegania przepisów socjalnych lub najczęściej złe sporządzanie dokumentacji – wydruki z tachografu oraz pobieranie danych. Maksymalna wysokość kary, która może zostać nałożona na przedsiębiorstwo w wyniku kontroli to 30 000 złotych.
Poza karą pieniężną przedsiębiorstwo może otrzymać karę administracyjną, która w najgorszym przypadku skutkuje odebraniem licencji, sankcjami na podstawie przepisów ogólnych lub nawet karą pozbawienia wolności.
Kontrola pojazdu związana z tachografem
Kontrola pojazdów jest równie ważna. Jakiekolwiek próby oszustwa związane ze stosowaniem magnesów, w celu manipulacji zapisami tachografu grożą wysokimi sankcjami.
Tachograf, a zaświadczenie o działalności
Przedsiębiorca powinien wystawić kierowcy zaświadczenie o działalności przed jego wyjazdem. Zaświadczenie jest dokumentem potwierdzającym wykonywanie innych czynności niż objęte zakresem Umowy AERT lub Rozporządzenia 561. Wydawać zaświadczenie mogą przedsiębiorcy spełniając określone warunki. Poprawnie wystawione zaświadczenie powinno cechować się następującymi elementami:
- określony wzór,
- wypełnione na komputerze,
- muszą zostać zawarte w nim wszystkie wymagane dane,
- musi zawierać określony powód,
- podpisane przez kierowcę oraz wydającego,
- wydane kierowcy przed wyjazdem.