[2023] Kiedy mogę odebrać prawo jazdy?

Po pozytywnie zdanym egzaminie młodzi kierowcy z niecierpliwością czekają na odbiór dokumentów. Gdzie należy się udać? Jaki jest czas oczekiwania? Jakie formalności są niezbędne?

thumbnail
11 Kwietnia, 2023 · 3 min czytania
main photo

Odbiór prawa jazdy po pozytywnie zdanym egzaminie

By odebrać prawo jazdy po pozytywnie zdanym egzaminie należy udać się do Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego, lub Urzędu Miasta. Następnie po wypełnieniu wszystkich formalności i opłaceniu należności za odbiór dokumentu, otrzymuje się uprawnienia w formie karty z wielowarstwowego poliwęglanu.

W przepisach czas oczekiwania na dokument to 30 dni, natomiast w praktyce są to około 3 tygodnie. Aby sprawdzić czy dokument jest już gotowy do odbioru, należy wejść na stronę www.kierowca.pwpw.pl.

Jakie dokumenty są wymagane przy odbiorze prawa jazdy w 2023?

Odbierając prawo jazdy powinno się zabrać ze sobą dowód tożsamości i potwierdzenie uiszczenia opłat komunikacyjnej i ewidencyjnej. Dokumenty takie jak zaświadczenie o ukończeniu kursu nauki jazdy oraz zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu przesyła Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.

Odniesienie do oferty kursu na prawo jazdy

Gdzie należy złożyć dokumenty oraz odebrać prawo jazdy w 2023?

Instytucja zajmująca się dokumentacją oraz wydawaniem uprawnień to Starostwo Powiatowe, lub Urząd Miasta. Należy udać się do odpowiedniej placówki ze względu na miejsce zameldowania.

W Wydziale Komunikacji można złożyć odpowiedni wniosek oraz uiścić opłatę, a po pozytywnie zdanym egzaminie odebrać można również uprawnienia.

Podstawa prawna

Jak odwołać się od decyzji wydania prawa jazdy w 2023?

Istnieje możliwość odwołania się od decyzji wydania prawa jazdy. Za pośrednictwem starosty można złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Taki dokument można złożyć w ciągu 14 dni od dnia otrzymania postanowienia.

Jakie opłaty należy uiścić za wydanie prawa jazdy w 2023?

Koszty związane z wydaniem prawa jazdy w 2023 to opłata komunikacyjna w wysokości 100 zł oraz opłata ewidencyjna – 0,50 zł.

Szczegółowe informacje w jaki sposób dokonać wpłaty znajdują się na stronie Starostwa Powiatowego, lub Urzędu Miasta. Najczęściej opłat można dokonać:

  • wykonując przelew na konto Starostwa Powiatowego, lub Urzędu Miasta,
  • bezpośrednio w Wydziale Komunikacji przy bezpośrednim załatwieniu sprawy (może zostać naliczona prowizja).

Zapisz się do darmowego newslettera i bądź na bieżąco z informacjami o najnowszych szkoleniach.