Spis treści
Licencja transportowa do 3,5t – kogo dotyczy?
Licencja transportowa do 3,5 tony DMC (dopuszczalnej masy całkowitej) to ważne rozporządzenie przyjęte przez Parlament Europejski, które dotyczy wszystkich przedsiębiorstw transportowych realizujących zarobkowe przewozy międzynarodowe na terenie Unii Europejskiej. Przepisy regulują warunki wykonywania przewozów na rynku międzynarodowym i obowiązują dla pojazdów o DMC w przedziale 2,5-3,5t, do prowadzenia których wymagana jest kat. B prawa jazdy.
Firmy działające jedynie na terytorium własnego kraju nie są objęte wprowadzonymi zmianami, gdyż warunki prowadzenia działalności transportowej są regulowane przez rząd danego państwa. Natomiast dla firm działających na rynku międzynarodowym sytuacja wygląda inaczej. Zgodnie z zapisami Pakietu Mobilności, muszą one spełniać szereg wymogów formalnych i finansowych, aby uzyskać licencję transportową.
Z tego powodu, firmy transportowe działające w branży międzynarodowej powinny zainteresować się nowymi przepisami i uzyskać wszystkie wymagane dokumenty, aby uniknąć konsekwencji prawnych związanych z brakiem licencji transportowej.
Jak uzyskać licencję transportową do 3,5t w 2024?
Wiele firm transportowych, które korzystają z pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, poszukuje informacji na temat tego, jak uzyskać licencję transportową. Proces ten jest podobny do przebiegu uzyskiwania licencji w przypadku pojazdów o większym DMC. Jednak przepisy krajowe uwzględniające pakiet mobilności nie zostały jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw, dlatego postaramy się przybliżyć, jak wygląda to w praktyce.
Aby uzyskać licencję transportową, należy najpierw zdobyć zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Taki dokument wydawany jest jednocześnie z licencją międzynarodową przez Główny Inspektorat Transportu. Proces zdobycia licencji wygląda następująco, należy:
- otrzymać odpowiedni Certyfikat Kompetencji Zawodowych,
- zadbać o zabezpieczenie finansowe – może to być pełne sprawozdanie finansowe, zgodne z ustawą o rachunkowości lub odpowiednie ubezpieczenie,
- posiadać zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa z obszaru działań podatkowych lub bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- mieć bazę transportową i co najmniej jeden pojazd.
Po spełnieniu tych warunków i uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu można ubiegać się o licencję transportową do 3,5 tony DMC.
Licencja transportowa do 3,5 tony dla firm
Wprowadzenie Pakietu Mobilności w Europie oznacza, że przedsiębiorcy, którzy wykonują usługi transportowe z wykorzystaniem busów o DMC powyżej 2,5 tony (a poniżej 3,5 tony), będą musieli spełnić te same wymagania, które dotychczas obowiązywały w przypadku transportu ciężkiego (powyżej 3,5 tony DMC). Licencja krajowa to zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika.
W związku z powyższym każdy przedsiębiorca, który wykonuje transport międzynarodowy wspomnianymi pojazdami, będzie musiał wystąpić o licencję transportową do 3,5 tony DMC. Jest to obowiązek, który będzie egzekwowany już przed wejściem w życie nowych przepisów.
Jakie są koszty licencji transportowej do 3,5 tony w 2024?
W celu uzyskania licencji należy liczyć się z urzędowymi kosztami, które są takie same, jak w przypadku firm wnioskujących o wydanie licencji dla transportu ciężkiego.
- Koszt wydania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika to 1000 zł.
- Cena wydania licencji wspólnotowej to 4000 zł na 5 lat lub 8000 zł na 10 lat.
- Kwota za wypis z licencji wspólnotowej na pojazd to 440 zł lub 880 zł.
- Koszt ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej przewoźnika, który wynosi około 300 zł.
Warto też zwrócić uwagę na koszty wynajmu lub leasingu pojazdu oraz kwoty uzyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych.
Jazda bez licencji transportowej do 3,5t - konsekwencje
Firmy, które działają w branży transportowej i będą realizować zarobkowy przewóz poza granicami Polski po 21.05.2022 roku bez wymaganej licencji, powinny być świadome możliwych konsekwencji. Przede wszystkim grozi im wysoka kara finansowa, która może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
W każdym indywidualnym przypadku decyzja inspektora może prowadzić również do odstawienia pojazdu na parking, dopóki firma nie uzyska wymaganej dokumentacji. W przypadku powtarzających się wykroczeń nielegalne działanie może prowadzić do zakazu prowadzenia działalności transportowej na terenie danego kraju.