Spis treści
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych - czym jest?
- Art. 4 rozporządzenia PE i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r.
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Art. 92a
- Użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych - kto może użyczyć?
- Komu użyczać Certyfikat Kompetencji Zawodowych?
- Użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych - ograniczenia
- Koszty użyczenia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych
- Użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych - kto ponosi odpowiedzialność?
- Koniec użyczania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych
- Pakiet mobilności
Certyfikat Kompetencji Zawodowych 2024 - czym jest?
Certyfikat Kompetencji Zawodowych przewoźnika drogowego, to dokument, który potwierdza, że jego właściciel posiada kwalifikacje niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, związanej z przewozem osób i rzeczy. Aby uzyskać taki certyfikat, trzeba zdać egzamin państwowy, który jest przeprowadzany przez Instytut Transportu Drogowego.
Przepisy mówią, że w każdym przedsiębiorstwie transportowym przynajmniej jeden z członków zarządu lub osoba pełniąca funkcję kierownika transportu, zobowiązany jest posiadać Certyfikat Kompetencji. Dopiero wtedy możliwe jest:
- wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
- uzyskanie licencji spedycyjnej;
- otrzymanie zezwolenia krajowego na przewóz;
- zdobycie wspólnotowej licencji na transport drogowy.
Art. 4 rozporządzenia PE i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r.
Według wytycznych z tego rozporządzenia, jeśli przedsiębiorca nie posiada wystarczających kompetencji zawodowych, potwierdzonych stosownym certyfikatem, może wyznaczyć osobę, która taki certyfikat posiada, aby zarządzała transportem w jego firmie. W przypadku skorzystania z takiej możliwości, należy powiadomić o tym fakcie właściwy organ.
Osoba wyznaczona do kierowania transportem oprócz posiadania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych przewoźnika, który potwierdza jej kompetencje do wykonywania tego zadania, musi także spełniać warunek tzw. dobrej reputacji.
Zarządzający transportem
Każda firma transportowa jest zobowiązana do wyznaczenia co najmniej jednej osoby odpowiedzialnej za organizację i zarządzanie transportem. Osoba zarządzająca transportem to specjalista, który pozostaje odpowiedzialny za szereg działań związanych z organizacją przewozów, przydzieleniem pracy oraz nadzorowaniem podwładnych. Główne obowiązki zarządzającego transportem to:
- analiza stanu technicznego pojazdów,
- weryfikacja dokumentacji transportowej,
- zarządzanie czasem pracy i zadaniami pracowników transportowych,
- dbanie o terminowe przeglądy pojazdów oraz aktualne ubezpieczenia drogowe.
Zarządzający transportem powinien:
- rzeczywiście zarządzać operacjami transportowymi w przedsiębiorstwie w sposób ciągły;
- być rzeczywiście związany z przedsiębiorstwem (może być np. jego właścicielem, dyrektorem, pracownikiem, udziałowcem lub członkiem zarządu);
- posiadać miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty;
- mieć uprawnienia do zarzadzania transportem w imieniu przedsiębiorcy, potwierdzone umową.
Osoba zarządzająca transportem jest zobowiązana do wykonywania zadań określonych w umowie osobiście, a także działać wyłącznie w interesie przedsiębiorcy, dla którego świadczy usługi.
Przedsiębiorca i kierujący transportem związani są umową, która precyzyjnie określa zadania i dokładny zakres obowiązków dla osoby pełniącej funkcję zarządzającego. Dotyczy to przede wszystkim:
- utrzymania i konserwacji pojazdów;
- sprawdzania umów i dokumentów przewozowych;
- podstawową księgowość;
- przydzielanie usług kierowcom i przydzielanie pojazdów do konkretnych ładunków;
- analizowanie procedur związanych z bezpieczeństwem.
Wyznaczona osoba, posiadająca certyfikat, może równocześnie zajmować się operacjami transportowymi maksymalnie 4 różnych przedsiębiorstw, które są realizowane za pomocą floty, liczącej łącznie nie więcej niż 50 pojazdów.
Państwa członkowskie mają prawo zadecydować o zmniejszeniu liczby przedsiębiorstw albo ilości pojazdów, którymi będzie mógł zarządzać kierownik transportu.
Jakie warunki należy spełnić, żeby zostać zarządzającym transportem?
Osoba, która chce ubiegać się o stanowisko zarządzającego transportem, powinna spełnić szereg wymogów. Najważniejsze jest jednak to, aby specjalista miał aktualny Certyfikat Kompetencji Zawodowych oraz dobrą reputację w zawodzie.
Aby zdobyć niezbędne uprawnienia, należy odbyć egzamin składający się z dwóch etapów, który jest organizowany przez Instytut Transportu Samochodowego.
Zarządzający transportem - kto może pełnić tę funkcję?
Zgodnie z aktualnymi przepisami osobą zarządzającą transportem może być przede wszystkim: osoba fizyczna zatrudniona przez firmę przewozową, właściciel przedsiębiorstwa, jeśli jest osobą fizyczną oraz inny podmiot wyznaczony przez przedsiębiorcę na mocy umowy.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Art. 92a
Ustawa mówi, że jeżeli zostaną naruszone warunki użyczenia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych albo jeśli podczas kontroli wyjdą na jaw wszelkiego rodzaju inne naruszenia, zarówno ze strony przewoźnika, jak i zarządzającego transportem, nałożone zostaną wysokie kary pieniężne.
- Zarządzający transportem oraz każda inna osoba wykonująca czynności związane z przewozem drogowym, która naruszyła obowiązki lub warunki przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 2000 złotych za każde z tych naruszeń.
- Podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków bądź warunków przewozu drogowego podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 do 12 000 złotych za każde z tych naruszeń.
Kary te związane są z naruszeniami, które zostaną stwierdzone podczas jednej kontroli. W tym przypadku suma kar dla zarządzającego transportem nie może być wyższa niż 12 000 zł, a dla przewoźnika 3 000 zł.
Kary te mogą być nakładane wielokrotnie przy powtarzających się naruszeniach, stwierdzonych podczas następnych kontroli.
Jak zgłosić osobę zarządzającą transportem do licencji?
Każdy właściciel firmy przewozowej jest zobowiązany do tego, aby zgłosić fakt zmiany osoby odpowiedzialnej za zarządzanie transportem do urzędu. W takich sytuacjach niezbędna jest zmiana danych w zezwoleniu lub licencji wspólnotowej. Można to zrobić na trzy sposoby:
- osobiście w urzędzie,
- listownie,
- elektronicznie.
Przewoźnik musi zgłosić organowi udzielającemu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego każdą zmianę danych osoby zarządzającej transportem. Dotyczy to także udzielonych licencji wspólnotowych.
Jeśli zmiany dotyczą danych zawartych w zezwoleniu na wykonywanie zawodu lub licencji, przedsiębiorca zawsze musi wystąpić z wnioskiem o zmianę treści zezwolenia albo licencji.
Uwaga! Na załatwienie sprawy każdy przewoźnik ma 28 dni od czasu zaistnienia konieczności zgłoszenia zmian w dokumentacji.
Do złożenia wniosku w terminie potrzebnych jest kilka dokumentów, które można uzupełnić w formie elektronicznej lub tradycyjnej. Mowa tu o takich dokumentach, jak:
- wniosek o zmianę osoby zarządzającej transportem – transport rzeczy,
- oświadczenie osoby zarządzającej transportem,
- oświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy i osób uprawnionych do reprezentacji firmy i zarządzania transportem,
- zaświadczenia o niekaralności,
- potwierdzenie posiadania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w drogowym transporcie rzeczy i osób.
Usługa zgłoszenia zmiany danych jest bezpłatna, natomiast urząd po weryfikacji dokumentacji w razie wykryciu nieprawidłowości poprosi przedsiębiorcę o dane uzupełniające w terminie 7 dni. Jeśli dokumentacja nie zostanie poprawiona w tym terminie, wniosek nie zostanie rozpatrzony.
Na załatwienie sprawy czeka się nie dłużej niż miesiąc, choć w skrajnych przypadkach czas może wydłużyć się do 2 miesięcy, o czym urząd informuje interesanta.
Jak uzyskać zaświadczenie o niekaralności?
Zaświadczenie o niekaralności jest niezbędne, aby móc złożyć deklarację zmiany danych w licencji wspólnotowej lub zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika osób i rzeczy. Krajowy Rejestr Karny, czyli KRK dotyczy przede wszystkim danych o osobach, które zostały tymczasowo aresztowane, skazane prawomocnym wyrokiem sądu lub zostały skazane za przestępstwa skarbowe.
Informacji w KRK jest o wiele więcej, natomiast dokładne dane na ten temat można znaleźć na stronach rządowych gov.pl.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niekaralności może złożyć każdy, kto chce uzyskać dodatkowe informacje lub potrzebuje takiego dokumentu do załatwienia innych spraw urzędowych.
Wystarczy założyć konto na portalu Krajowego Rejestru Karnego i złożyć internetowy wniosek o wydanie zaświadczenia. Opłata za dokument wynosi 20 złotych, natomiast czas rozpatrzenia wniosku i wydania zaświadczenia to maksymalnie 10 dni kalendarzowych od dnia następującego po złożeniu zapytania.
Warto jednak dodać, że oryginał zaświadczenia o niekaralności należy odebrać osobiście w urzędzie lub za pośrednictwem pełnomocnika – po uiszczeniu stosownej opłaty skarbowej. W razie niezgłoszenia się osoby osobiście po zaświadczenie w terminie 14 dni, dokument jest wysyłany pocztą na adres wskazany we wniosku.
Użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych w 2024
Jeśli w przedsiębiorstwie została wyznaczona odpowiednia osoba zarządzająca transportem drogowym, która posiada Certyfikat Kompetencji Zawodowych, zarządzający firmą, członkowie zarządu lub wspólnicy spółki nie muszą posiadać własnego Certyfikatu Kompetencji Zawodowych.
Użyczanie certyfikatu polega na tym, że przedsiębiorca zatrudnia osobę, która posiada Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Może to być również współpraca na podstawie umowy cywilnoprawnej. Taka osoba wykonuje w zatrudniającym ją przedsiębiorstwie obowiązki zarządzającego transportem drogowym.
Przedsiębiorstwa, które starają się o uzyskanie Licencji Wspólnotowej i Krajowego Zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika, jako integralną część wniosku zobowiązane są złożyć także Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Podanie bez kopii tego dokumentu zostanie automatycznie odrzucone ze względów formalnych. Dlatego też, aby spełnić urzędowy wymóg, wiele podmiotów gospodarczych decyduje się na płacenie za korzystanie z cudzego certyfikatu.
Certyfikat Kompetencji Zawodowych 2024 - kto może użyczyć?
Osoba fizyczna, która posiada Certyfikat Kompetencji Zawodowych i ma odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia firmy transportowej, może zdecydować się na użyczenie tego dokumentu.
Ważne jest, aby osoba zarządzająca transportem posiadała realny wpływ na operacje transportowe w firmie, a wszystkie jej obowiązki powinny być precyzyjnie wymienione w umowie.
Osoba, która użycza swojego certyfikatu, niezależnie od tego czy robi to na podstawie umowy o pracę, kontraktu czy też umowy cywilnoprawnej, powinna:
- być zorientowana w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa;
- efektywnie i w sposób ciągły działać w firmie;
- mieć realny wpływ na podejmowanie decyzji związanych z zarządzaniem.
Komu użyczać Certyfikat Kompetencji Zawodowych w 2024?
Ani właściciel, ani osoba decyzyjna w firmie nie musi sama posiadać Certyfikatu Kompetencji Zawodowych, jeśli w roli managera transportu zatrudni osobę taki certyfikat posiadającą.
Jednak trzeba pamiętać, że posiadanie tego dokumentu, jest obowiązkiem każdej firmy, która świadczy usługi transportu drogowego pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony.
Użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych 2024 - ograniczenia
Menedżera transportu obowiązują limity zarządzania operacjami transportowymi:
- maksymalna ilość obsługiwanych firm to 4;
- ilość pojazdów znajdujących się w posiadaniu tych firm, nie może łącznie przekroczyć 50;
- jeśli użycza się Certyfikat Kompetencji tylko jednej firmie, nie obowiązuje limit pojazdów.
Zawarte w ustawie o transporcie przepisy mówią, że umowę na użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych można zawrzeć tylko z mikro przedsiębiorcą.
Za mikro przedsiębiorcę uważa się osobę, która:
- zatrudnia średniorocznie do 10 pracowników;
- jej roczny obrót netto nie przekracza 2 mln euro.
Koszty użyczenia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych 2024
Przed zawarciem umowy na użyczenie Certyfikatu Kompetencji, warto się zastanowić czy taka opcja będzie najbardziej opłacalna dla firmy. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa koszt użyczenia dokumentu wynosi około 200 PLN netto miesięcznie, czyli w skali roku trzeba zapłacić 2400 PLN netto (2952 PLN brutto).
W przypadku skorzystania z profesjonalnego szkolenia (około 1 200 PLN) i podejścia do egzaminu (500 PLN) oraz uiszczenia opłaty za wydanie certyfikatu przez ITS (300 PLN) koszty zamykają się w kwocie 2 000 PLN brutto. Oznacza to, że uzyskanie własnego certyfikatu może się zwrócić po 8 miesiącach. W takim przypadku każdy następny rok to oszczędność rzędu niemal 3000 PLN brutto.
Użyczenie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych 2024 - kto ponosi odpowiedzialność?
W przypadku użyczenia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych odpowiedzialność spoczywa zarówno na przewoźniku, jak i na zarządzającym. Przedsiębiorca, który wybiera takie rozwiązanie, zobowiązany jest spełnić wszystkie wymogi określone przez przepisy prawa krajowego i unijnego.
Osoby użyczające certyfikatu innym podmiotom odnotowane są w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego, gdzie można je sprawdzić.
Jeśli podczas kontroli w firmie transportowej zostaną stwierdzone naruszenia, zarządzający transportem, który współpracuje z takim przedsiębiorstwem, ponosi odpowiedzialność finansową i może na niego nałożona kara.
Nałożenie kary finansowej na przedsiębiorcę lub kierownika powoduje uszczerbek na dobrej reputacji. Może się to przyczynić do utraty uprawnień wynikających z certyfikatu.
Koniec użyczania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych
Choć potocznie mówimy o użyczeniu kompetencji zawodowych, trzeba pamiętać, że jest to uprawnienie osobiste. Nie istnieje możliwość przeniesienia certyfikatu na przewoźnika, ani bezpośredniego posługiwania się dokumentem należącym do innej osoby.
W interpretacji GITD umowa z osobą fizyczną, która posiada Certyfikat Kompetencji, to umowa dotycząca sprawowania przez tę osobę funkcji zarządzającego transportem.
Obecnie Państwa Unii Europejskiej mają prawo ustalać limity dla pracowników, dyrektorów, właścicieli lub udziałowców zarządzających transportem, inne niż 4 przedsiębiorstwa i 50 pojazdów.
W przyszłości osoba zarządzająca transportem u mikro przedsiębiorcy będzie mogła kierować operacjami transportowymi nie więcej niż w jednym przedsiębiorstwie, bez limitu floty pojazdów.
Jeśli osoby użyczające Certyfikat Kompetencji Zawodowych na podstawie umowy o pracę u przewoźników drogowych nie trzymają się przepisów dotyczących ograniczenia ilości przedsiębiorstw lub pojazdów, mogą zostać zmuszone do rezygnacji i rozwiązania części takich umów.
Pakiet mobilności
Nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, został zaakceptowany przez Radę Ministrów. Jego zadaniem jest dostosowanie polskiego prawa do przepisów UE, które tworzą tzw. Pakiet Mobilności.
Od 20 maja 2022 r. przewoźnicy zajmujący się międzynarodowym transportem drogowym rzeczy za pomocą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 2,5 t, ale nie większej niż 3,5 t, oprócz spełnienia wymogu dobrej reputacji muszą posiadać:
- Certyfikat Kompetencji Zawodowych;
- zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika;
- finansową gwarancję, która na pierwszy pojazd wynosi 1800 €, a na każdy następny 900 €;
- siedzibę firmy na terenie jednego z państw członkowskich.
Rozszerzony został też katalog przepisów, za których naruszenie zarządzający transportem lub przewoźnik mogą zostać ukarani utratą dobrej reputacji.
Jeśli podczas kontroli zostaną stwierdzone poważne przestępstwa lub poważne naruszenia przepisów wspólnotowych, przedsiębiorca i zarządzający transportem nie będzie spełniał wymogu dobrej reputacji, a tym samym przedsiębiorca nie uzyska zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Wobec przewoźnika drogowego lub zarządzającego transportem może zostać wszczęte postępowanie administracyjne w kwestii spełnienia przez niego wymogu dobrej reputacji. Ma to miejsce w sytuacji, gdy osoba taka została ukarana prawomocnym wyrokiem skazującym za przestępstwo związane z naruszeniem przepisów wspólnotowych dotyczących, w szczególności:
- czasu kierowania pojazdem i wypoczynku kierowców;
- instalowania i stosowania urządzeń kontrolnych oraz przestrzegania godzin pracy;
- wielkości i maksymalnej masy pojazdów użytkowanych w ruchu międzynarodowym;
- kwalifikacji wstępnej i ustawicznego nauczania kierowców;
- badań technicznych, przeprowadzanych w celu dopuszczenia użytkowanych samochodów do ruchu, w tym także obowiązkowych badań technicznych pojazdów silnikowych;
- dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy lub w konkretnym przypadku, do rynku przewozu drogowego osób;
- bezpieczeństwa w drogowym transporcie towarów niebezpiecznych;
- używania i instalacji ograniczników prędkości w określonych rodzajach pojazdów;
- praw jazdy;
- dostępu do zawodu;
- transportu zwierząt;
- delegowania pracowników w przewozie drogowym;
- prawa właściwego dla zobowiązań umownych;
- kabotażu.
Dobrą reputację można też utracić w konsekwencji naruszenia krajowych przepisów podatkowych. Dzieje się tak w przypadku pełnomocnego skazania za popełnione umyślnie przestępstwa w zakresie:
- uchylania się od opodatkowania;
- posługiwania się nazwą, firmą lub imieniem i nazwiskiem innego podmiotu;
- uchylania się od wystawienia faktury lub rachunku, odmawiania ich wydania albo wystawiania ich w sposób wadliwy.
Dodatkowo do przestępstw, które wykluczają możliwość prowadzenia działalności transportowej, zostały dodane niektóre przepisy związane z handlem narkotykami.
Projekt ustawy przewiduje dodatkowe wymogi, które musi spełnić osoba zarządzająca transportem, której odebrano certyfikat wskutek utraty dobrej reputacji. Określone zostały środki rehabilitacyjne i procedura przywrócenia uprawnień do kierowania operacjami transportowymi. Procedura ta zakończona jest wydaniem stosownego zaświadczenia przez organ certyfikujący.
Odzyskanie dobrej reputacji możliwe jest nie wcześniej niż jeden rok po jej utraceniu. W takiej sytuacji można odbyć odpowiednie, co najmniej 3-miesięczne szkolenie lub zdać egzamin, który swoim zakresem obejmuje dziedziny wyszczególnione w załączniku do rozporządzenia.
Zanim wdrożone zostaną środki rehabilitacyjne, zarządzający transportem, który został uznany za niezdolnego do zarzadzania operacjami transportowymi, nie może wykonywać obowiązków w tym zakresie, a jego Certyfikat Kompetencji Zawodowych nie jest ważny w żadnym państwie członkowskim.
Certyfikat Kompetencji Zawodowych - umowy
W odniesieniu do zawieranych umów a Certyfikatu Kompetencji Zawodowych, warto nadmienić, że zarządzanie transportem może zostać powierzone posiadającej kwalifikacje do wykonywania takiego zawodu. W ramach ukończonego szkolenia CKZ można realizować zarządzanie transportem – na podstawie umowy cywilnoprawnej, czyli umowy o zlecenie.
Należy też nadmienić, że taka forma współpracy nie może nosić żadnych znamion umowy o pracę. W trakcie sporządzania umowy warto zawrzeć w niej wszelkie zapisy, które wykluczą możliwość podważenia ów przepisów.
Umowa powinna zobowiązywać pracownika do świadczenia usług zarządzania transportem zgodnie z ustalonymi warunkami. Co więcej, umowa zlecenie nie może ograniczać świadczenia pracy na rzecz pracodawcy pod kierownictwem danej osoby, a także świadczenia czynności w czasie wyznaczonym przez pracodawcę.
W przypadku umowy użyczenia licencji transportowej, warto wiedzieć, że taki dokument powinien zawierać dokładne dane osobowe stron, ustalenie umowy użyczenia, czyli CKZ oraz czas trwania danej umowy.
Znaczenie dobrej reputacji
Reputacja w branży transportowej jest bardzo ważna, szczególnie jeśli chodzi relacje biznesowe. W transporcie termin reputacji jest określony prawnie, a więc utrzymywanie dobrych stosunków z klientami i kontrahentami, a także renomy firmy jest wymagane przez prawo.
To niezbędny warunek, który jest konieczny do spełnienia, aby wykonywać zawód przewoźnika drogowego lub pozyskać licencję na przewóz międzynarodowy.
Ogólnie rzecz biorąc, dobra reputacja to po prostu brak naruszeń przepisów odnośnie do prawa drogowego, ale także spełnienie podstawowych warunków wynikających z możliwości zdobycia CKZ. W odniesieniu do dobrej reputacji w branży transportowej, wyróżnia się trzy podstawowe pojęcia, a dokładniej poziom naruszeń reputacji:
- NN – oznaczają najpoważniejsze naruszenia, które powodują utratę licencji nawet w wyniku pojedynczego naruszenia z tej kategorii (przykładowo: brak przeglądu pojazdu, zły stan techniczny czy nawet praca na cudzej karcie przewozowej).
- BPN – bardzo poważne, które nie muszą powodować natychmiastowego odebrania licencji, ale wiążą się z kontrolą przedsiębiorcy.
- PN – poważne, czyli takie, które są uwzględniane w ramach przepisów dobrej reputacji, ale nie rzutują tak mocno na posiadane licencje czy nawet zatrzymanie zezwoleń.
Kiedy zarządzającemu grozi utrata dobrej reputacji?
Kierujący zawodowo pojazdami do transportu osób i rzeczy może stracić dobrą reputację w wyniku naruszeń. Co to oznacza? Otóż przepisy jasno regulują kwestie tego, ile naruszeń drogowych może mieć kierowca, aby nie stracić dobrej reputacji oraz licencji.
W ramach podziału naruszeń ze względu na rangę, określa się, że maksymalna liczba przewinień kierowcy w ciągu roku wynosi:
- 3 PN (poważne) naruszenia na kierowcę w ciągu roku – są równoznaczne z naliczeniem 1 BNP (bardzo poważnych naruszeń),
- 3 BPN, czyli naruszenia na kierowcę w ciągu roku – skutkują naliczeniem 1 NN (najpoważniejsze naruszenia).
Jeśli kierowca dopuści się licznych naruszeń i przekroczy powyższe limity, wszelkie przewinienia zakwalifikowane jako najpoważniejsze mogą skutkować nie tylko nadłożeniem mandatu karnego, ale także wszczęciem postępowania wobec przedsiębiorcy.
W ramach postępowania administracyjnego właściwy organ, czyli starosta lub Główny Inspektorat Transportu Drogowego może wydać decyzję odnośnie do utraty dobrej reputacji przewoźnika i nałożyć karę proporcjonalną do czynu zabronionego.
W razie popełnienia przestępstwa wymienionego w Art. 5 ust. 2a Ustawy o transporcie drogowym, przedsiębiorca na stałe traci dobrą reputację. Oznacza to zakaz wykonywania zawodu oraz zastosowanie tzw. środków rehabilitacyjnych.
Podsumowując – prowadzenie działalności związanej transportem powinno wiązać się nie tylko ze zdrowym rozsądkiem i doświadczeniem, ale także znajomością aktualnych przepisów ruchu drogowego oraz prawa.
Zarządzanie transportem oraz dobra organizacja pracy firmy to najważniejsze czynności, które umożliwiają legalne i sprawne prowadzenie firmy transportowej, bez ryzyka utraty dobrej reputacji oraz uprawnień do realizowania działalności.