Spis treści
W dzisiejszych czasach praktycznie każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że do legalnego prowadzenia działalności potrzebny jest Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Co więcej, ów certyfikat jest niezbędny do tego, aby poszerzyć zakres swojej działalności na terenie kraju lub międzynarodowo. Zdobycie takiego certyfikatu jest możliwe tylko po spełnieniu kilku istotnych warunków.
Jeśli chodzi o aspekty, które są związane z możliwością pozyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych, wyróżniamy trzy akty prawne, a mianowicie:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dn. 21 października 2009 r. Dotyczy ustanowienia wspólnych warunków wykonywania zawodu przewoźnika. Co więcej, wymienione rozporządzenie uchyla dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz.U.UE.L.2009.300.51);
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. (Dz.U.UE.L.2009.300.72), które dotyczy ogólnych zasad rynkowych w związku z międzynarodowym przewozem drogowym;
- Istotne jest także Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 r. z dn. 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad do rynku międzynarodowego w zakresie usług autokarowych i autobusowych.
Licencja na transport a Certyfikat Kompetencji Zawodowych
Jednym z podstawowych warunków do spełnienia, aby uzyskać licencję na transport oraz móc wykonywać zawód i działalność przewoźnika jest zdobycie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych. Osoba, która zamierza zarządzać firmą transportową, potrzebuje potwierdzenia, że ma odpowiednie kwalifikacje. Odnosi się to najczęściej do dyrektorów, właścicieli, udziałowców oraz osób, które są wyznaczone do zarządzania firmą w ramach umowy cywilno-prawnej. Co więcej, niezbędne jest też potwierdzenie nienagannej reputacji na rynku, aby móc godnie reprezentować interesy firmy.
Licencja na transport a dobra reputacja
Prowadzenie własnej firmy przewozowej nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Istotne jest to, aby uzyskać licencję na transport drogowy. Konieczna jest w tym przypadku doskonała reputacja, czyli brak wyroków sądowych za przestępstwa lub inne orzeczenia, które mogłyby rzutować na reputację całej firmy. Można powiedzieć, że wszelkiego rodzaju naruszenia wykluczają możliwość prowadzenia działalności transportu krajowego lub międzynarodowego.
Licencja na transport a sytuacja finansowa
Aby otrzymać licencję na transport, konieczne jest nie tylko wykazanie doskonałej reputacji, ale także potwierdzenia dobrej sytuacji finansowej. To koniecznie, aby wykazać, że ma się możliwości finansowe pozwalające na bezpieczne prowadzenie firmy bez ryzyka, że działalność przestanie być rentowna i pozbędzie się płynności finansowej. Obecnie zostaje poddany kapitał oraz rezerwy. Należy też pamiętać o dodatkowym zabezpieczeniu, którego wysokość jest określana z uwzględnieniem liczby pojazdów w firmie. Przykładowo: co najmniej 9000 euro za pierwszy samochód, natomiast 5000 euro za każdy kolejny.
Licencja na transport a pojazdy samochodowe
W odniesieniu do pojazdów samochodowych, warto zaznaczyć, że konieczne jest posiadanie co najmniej jednego auta, które będzie zarejestrowane na firmę lub wzięte w ramach umowy leasingowej.
Licencja na transport a siedziba i baza eksploatacyjna
Kolejnym niezbędnym warunkiem do uzyskania licencji na transport jest konieczność spełnienia warunków obowiązujących od 4 grudnia 2011 roku. Siedziba firmowa musi składać się z lokali, w których są przechowywane dokumenty niezbędne do okazania w razie kontroli ze strony instytucji państwowych.
Co więcej, w siedzibie firmy powinny znajdować się akta pracowników i pozostała dokumentacja niezbędna w razie kontroli firmy przewozowej. Co więcej, za bazę eksploatacyjną uznaje się budynek, gdzie znajdują się urządzenia firmowe i sprzęt, który jest niezbędny do prowadzenia działalności w branży transportowej.
Wszelkie te czynniki muszą gwarantować płynność prowadzenia działalności w sposób ciągły. Co ciekawe, siedziba firmy może być w innym miejscu, aniżeli sprzęt i urządzenia eksploatacyjne.