Spis treści
W jakich przypadkach można utracić licencję na transport krajowy?
Utrata licencji na transport krajowy może wynikać z różnych naruszeń przepisów określonych w ustawie o transporcie drogowym. Oto najważniejsze przypadki, w których przedsiębiorca może stracić licencję:
- niezastosowanie się do decyzji sądowej - przedsiębiorca posiadający licencję otrzymał ostateczne orzeczenie zabraniające mu prowadzenia działalności transportowej,
- brak rozpoczęcia działalności - przedsiębiorca nie rozpoczął działalności objętej licencją w ciągu 6 miesięcy od jej wydania,
- niespełnianie warunków uprawniających do prowadzenia działalności - przedsiębiorca przestał spełniać warunki, które umożliwiały mu prowadzenie działalności w transporcie drogowym,
- rażące naruszenie warunków licencji - w przypadku rażącego naruszenia warunków określonych w licencji lub przepisów dotyczących transportu drogowego,
- nieuprawnione przekazanie licencji – przekazanie licencji na transport krajowy osobie trzeciej bez zgody właściwego organu,
- zaprzestanie działalności – jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje transportu drogowego przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn zależnych od siebie, bez informowania organu licencyjnego o zawieszeniu działalności,
- łamanie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców – przedsiębiorca rażąco narusza przepisy dotyczące czasu pracy kierowców lub kwalifikacji zawodowych,
- utrata dobrej reputacji – przewoźnik utracił dobrą reputację, co mogło być wynikiem naruszeń przepisów prawa, podatkowych lub pracy,
- nieuregulowanie zobowiązań finansowych – przedsiębiorca, który nie uregulował zobowiązań podatkowych, celnych lub wobec kontrahentów. Dotyczy to sytuacji, gdy zaległości są stwierdzone prawomocnym orzeczeniem lub decyzją administracyjną,
- manipulowanie tachografem – naruszenia związane z tachografem, takie jak ingerencja w jego działanie, fałszowanie danych lub manipulowanie zapisami,
- działanie na rzecz podmiotu bez licencji – świadczenie usług pośrednictwa w przewozie osób na rzecz podmiotu nieposiadającego odpowiedniej licencji,
- zawieszenie licencji – zawieszenie licencji transportowej następuje w przypadku zawieszenia działalności przez przewoźnika na okres do 12 miesięcy. Może to również być wynikiem utraty dobrej reputacji, która jest wymagana do wykonywania zawodu przewoźnika.

Cofnięcie licencji a decyzja administracyjna
Licencja może zostać cofnięta również w drodze decyzji administracyjnej, np. w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie dostarczył wymaganych dokumentów lub wielokrotnie naruszał przepisy dotyczące masy, wymiarów pojazdu, lub warunki licencji. Przed cofnięciem licencji organ wydający licencję zobowiązany jest wydać przedsiębiorcy pisemne ostrzeżenie, dając mu możliwość naprawienia naruszeń.
Co w przypadku utraty/zniszczenia/zgubienia blankietu licencji?
W przypadku utraty, zniszczenia lub zgubienia blankietu licencji na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków, aby uzyskać wtórnik dokumentu.
Proces ten jest jasno określony i można go zrealizować na kilka sposobów: osobiście w urzędzie, listownie lub elektronicznie. W przypadku wyboru opcji online, potrzebny będzie Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany.
Aby rozpocząć procedurę, należy złożyć takie dokumenty jak:
- wniosek o wydanie wtórnika,
- oświadczenie o utraceniu lub zniszczeniu blankietu,
- dowód wniesienia opłaty,
- pełnomocnictwo w sprawach administracyjnych (jeśli wniosek składa pełnomocnik),
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
Koszt wydania dokumentu zależy od przyczyny jego utraty oraz rodzaju dokumentu. W sytuacji, gdy utrata była spowodowana okolicznościami niezależnymi od przedsiębiorcy, należy dołączyć odpowiednie wyjaśnienia.
W przypadku, gdy dokument zostanie później odnaleziony, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznego jego zwrotu do organu wydającego.
Wniosek można wypełnić elektronicznie, co ułatwia proces. Warto pamiętać o dołączeniu dowodu uiszczenia opłaty, która w przypadku utraty zezwolenia wynosi 100 zł, jeśli była spowodowana okolicznościami niezależnymi, oraz 250 zł w innych przypadkach. Dla wtórników licencji wspólnotowej opłaty wahają się od 400 zł do 2000 zł, w zależności od długości okresu ważności dokumentu i przyczyny utraty.
W przypadku braków w dokumentacji, przedsiębiorca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w ciągu 7 dni. Niezrealizowanie tego obowiązku skutkuje niewłaściwym rozpatrzeniem wniosku.
Czas oczekiwania na wydanie wtórnika wynosi do miesiąca, jednak w szczególnych przypadkach może się wydłużyć do 2 miesięcy. Pozytywna decyzja skutkuje wydaniem wtórnika, który można odebrać osobiście lub otrzymać przesyłką kurierską.
Jeśli wniosek o wydanie wtórnika zostanie odrzucony, przedsiębiorca ma prawo do odwołania się w terminie 14 dni. Proces ten jest istotny dla zachowania legalności działalności przewoźnika i należy go traktować poważnie, aby uniknąć problemów w przyszłości.

Jak i kiedy można odzyskać licencję na transport krajowy?
Odzyskanie licencji po jej cofnięciu lub zawieszeniu jest możliwe, jednak wymaga spełnienia określonych warunków.
W przypadku cofnięcia licencji, przedsiębiorca może ubiegać się o jej ponowne wydanie dopiero po upływie trzech lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu stała się ostateczna. Wówczas konieczne jest złożenie nowego wniosku, a także wykazanie, że spełnione są wszystkie warunki niezbędne do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, takie jak posiadanie dobrej reputacji, odpowiedniej zdolności finansowej i kompetencji zawodowych.
W sytuacji zawieszenia licencji, przewoźnik może odzyskać swoje uprawnienia po zakończeniu okresu zawieszenia, pod warunkiem, że usunie wszelkie przeszkody, które były przyczyną zawieszenia. Może to obejmować np. zatarcie skazania, poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa lub ponowne spełnienie wymogu posiadania stałej siedziby i odpowiednich pojazdów.
W obu przypadkach odzyskanie licencji wymaga spełnienia rygorystycznych przepisów oraz współpracy z odpowiednimi organami, które wydały decyzję o cofnięciu lub zawieszeniu dokumentu. W przypadku działalności międzynarodowej, licencje wspólnotowe są wydawane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, co dodatkowo podkreśla potrzebę ścisłej zgodności z prawem krajowym i międzynarodowym.
Zawieszenie a cofnięcie licencji
Zawieszenie i cofnięcie licencji transportowej to dwa różne procesy regulowane przez przepisy dotyczące transportu drogowego w Polsce.
Zawieszenie licencji jest czasowym wstrzymaniem możliwości wykonywania działalności transportowej, co może nastąpić na wniosek przedsiębiorcy, np. w przypadku przerwy w działalności. Przedsiębiorca powinien poinformować organ, który udzielił licencji, o zawieszeniu działalności, aby uniknąć cofnięcia licencji.
Zawieszenie nie oznacza utraty licencji, lecz jedynie czasowe zaprzestanie działalności bez negatywnych konsekwencji prawnych.
Z kolei cofnięcie licencji jest bardziej drastycznym środkiem, który ma miejsce, gdy przedsiębiorca rażąco narusza warunki licencji, nie spełnia wymogów prawnych lub dopuścił się poważnych naruszeń, takich jak odstąpienie licencji osobie trzeciej, nieprzestrzeganie przepisów o czasie pracy kierowców czy zaprzestanie działalności na co najmniej 6 miesięcy.
W takich przypadkach przedsiębiorca może otrzymać pisemne ostrzeżenie, a jeśli nie poprawi sytuacji, organ może zdecydować o cofnięciu licencji. Przedsiębiorca, któremu cofnięto licencję, traci prawo do wykonywania działalności transportowej, a decyzja ta może mieć charakter ostateczny.