Spis treści
Kto zajmuje się kontrolą oraz egzekwowaniem kar w e-TOLL?
Egzekwowaniem kar obowiązujących w systemie e-TOLL zajmuje się łódzki oddział Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Kontrola przeprowadzana za pomocą kamer pozwala stwierdzić czy pojazd poruszający się płatnym odcinkiem drogi jest zarejestrowany w systemie i ma opłacony przejazd.

Jaka jest wysokość mandatów w systemie e-TOLL?
Kierowcy, którzy postanowili uniknąć płatności lub naruszyć w inny sposób zasady dotyczące systemu e-TOLL mogą narazić się na kary finansowe. Te mogą być bardzo dotkliwe, gdyż ich kwota może wynieść od 250 zł do nawet 1500 zł.
To, jaką grzywnę może otrzymać kierowca, który dopuścił się naruszenia przepisów związanych z systemem e-TOLL przedstawiono w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz w poniższej liście:
250 zł
- wprowadzenie do urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego błędnej kategorii pojazdu - samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony,
- korzystanie z urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego tak, aby naliczona została niepełna opłata za przejazd – samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony.
500 zł
- brak uiszczenia opłaty elektronicznej, za przejazd po drogach krajowych – samochód osobowy oraz samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony,
- brak ważnego biletu autostradowego lub prawidłowo funkcjonującego urządzenia zapewniającego przekazywanie danych lokalizacyjnych – samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony,
- brak rejestracji pojazdu w wykazie uiszczających opłatę elektroniczną w e-TOLL (nie dotyczy osób, które wykorzystują do płatności system EETS) – samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony,
- wprowadzenie do e-TOLL nieprawidłowych danych właściciela, posiadacza lub użytkownika pojazdu – wszystkie kategorie pojazdów, niezależnie od DMC,
- wprowadzenie do e-TOLL nieprawidłowych danych pojazdu lub zespołu pojazdów oraz numeru referencyjnego z aplikacji mobilnej, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego, wykorzystywanego w pojeździe – samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony zarejestrowany przez osobę niebędącą właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu,
- brak złożenia wymaganych cyfrowych dokumentów w systemie e-TOLL – potwierdzenie danych pojazdu i potwierdzenie złożenia zabezpieczenia w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością – samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony zarejestrowany przez osobę niebędącą właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu,
- brak aktualizacji danych, wcześniej wprowadzonych do systemu e-TOLL – samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony zarejestrowany przez osobę niebędącą właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu,
- umieszczone w nieprawidłowym miejscu, zakryte, ozdobione i nieczytelne tablice rejestracyjne lub jeśli tablice mają znaki, napisy albo przedmioty, które ograniczają ich czytelność – samochód osobowy lub samochód osobowy o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony.
750 zł
- wprowadzenie do urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego błędnej kategorii pojazdu – pojazd o DMC powyżej 3,5 tony lub zespół pojazdów składający się z samochodu o DMC powyżej 3,5 tony z przyczepą lub naczepą oraz pojazd niebędący samochodem osobowym o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony,
- korzystanie z urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego tak, aby naliczona została niepełna opłata za przejazd – pojazd o DMC powyżej 3,5 tony lub zespół pojazdów składający się z samochodu o DMC powyżej 3,5 tony z przyczepą lub naczepą oraz pojazd niebędący samochodem osobowym o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, a także autobus, niezależnie od jego DMC.
1000 zł
- brak złożenia wymaganych cyfrowych dokumentów w systemie e-TOLL (potwierdzenie danych pojazdu i potwierdzenie złożenia zabezpieczenia, w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością),
- brak aktualizacji danych wcześniej wprowadzonych do systemu e-TOLL przez właściciela, posiadacza albo użytkownika pojazdu lub korzystającego z dróg publicznych, który nie jest właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.
1500 zł
- brak uiszczenia opłaty elektronicznej, za przejazd po drogach krajowych – pojazd o DMC powyżej 3,5 tony lub zespół pojazdów składający się z samochodu o DMC powyżej 3,5 tony z przyczepą lub naczepą oraz autobus, niezależnie od jego DMC,
- brak rejestracji pojazdu w wykazie uiszczających opłatę elektroniczną w e-TOLL (nie dotyczy osób, które wykorzystują do płatności system EETS) – pojazd lub zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony,
- wprowadzenie do e-TOLL nieprawidłowych danych pojazdu lub zespołu pojazdów oraz numeru z aplikacji mobilnej, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego wykorzystywanego w pojeździe – wszystkie kategorie pojazdów, niezależnie od DMC,
- umieszczone w nieprawidłowym miejscu, zakryte, ozdobione i nieczytelne tablice rejestracyjne lub jeśli tablice mają znaki, napisy albo przedmioty, które ograniczają ich czytelność – pojazd o DMC powyżej 3,5 tony lub zespół pojazdów składający się z samochodu o DMC powyżej 3,5 tony z przyczepą lub naczepą oraz pojazd niebędący samochodem osobowym o DMC poniżej 3,5 tony i przyczepa, stanowiące razem zespół pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, a także autobus, niezależnie od jego DMC,
- nieodmówienie przejazdu przez kierowcę, który nie posiada zainstalowanego urządzenia do przekazywania lokalizacji w systemie e-TOLL lub numeru referencyjnego takiego urządzenia,
- niezapewnienie prawidłowego działania urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego (w przypadku problemów z pozycjonowaniem satelitarnym trwających dłużej niż 15 minut kierowca ma obowiązek do czasu przywrócenia sygnału, opuścić płatną drogę zatrzymać się na najbliższym parkingu samochodowym, zatoce do czasu przywrócenia działania systemu).
Użytkownik drogi płatnej, nie może zostać ukarany więcej niż jeden raz, za to samo naruszenie, w trakcie jednej doby (od godziny 0:00 do godziny 24:00 danego dnia).
Jakie są terminy wniesienia opłat za przejazd autostradami?
Opłata za przejazd:
- konto przedpłacone – do 3 dni roboczych na uzupełnienie środków w przypadku kiedy na koncie nie było kwoty wystarczającej na opłacenie przejazdu,
- konto z odroczoną płatnością – 14 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej,
- w sytuacjach wyjątkowych – do 3 dni na opłatę i uzupełnienie trasy przejazdu poprzez wybranie funkcji ,,uzupełnij przejazd” (podczas awarii urządzenia GPS, należy użyć tej funkcji od razu).
Opłata za mandat i kary dodatkowe:
Termin płatności mandatów w e-TOLL wynosi 14 dni, opłacenie ich w ciągu 7 dni zmniejsza wysokość grzywny o 100 złotych. Po przekroczeniu dwutygodniowego terminu zapłaty za mandat, naliczane zostają odsetki.
W jaki sposób zgłosić sprzeciw wobec naliczonej opłaty dodatkowej?
W ciągu 14 dni od doręczenia wezwania, od Krajowej Administracji Skarbowej w Łodzi, użytkownik systemu e-TOLL ma prawo odwołać się od nałożonych na niego kar. Sprzeciw zawiera:
- dane - imię i nazwisko albo nazwę wnoszącego opłatę oraz jego adres, numer PESEL albo numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany,
- pisemne uzasadnienie wniesienia sprzeciwu,
- numer konta bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot wpłaconej opłaty dodatkowej, w przypadku uwzględnienia sprzeciwu.
W terminie 30 dni od daty otrzymania odwołania, Szef Krajowej Administracji Skarbowej rozpatruje wniosek. Wniesienie należności jest obowiązkowe, złożenie sprzeciwu nie zwalnia z obowiązku uiszczenia opłaty dodatkowej.
Jeśli sprzeciw zostanie rozpatrzony na korzyść użytkownika, pieniądze zostaną zwrócone w ciągu miesiąca. Kwota zostanie oddana na wskazany rachunek w sposób, w jaki należność za opłatę dodatkową została wniesiona.
W razie nieuwzględnienia sprzeciwu wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy można złożyć w terminie 14 dni.

Jakie kary są nakładane za brak uiszczenia opłaty e-TOLL?
Opłata za przejazd odcinkami państwowych autostrad A2 (Konin-Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica) jest obowiązkowa. Przejazd można opłacić korzystając z aplikacji e-TOLL, urządzenia pokładowego albo poprzez zakup biletu autostradowego.
Mandat za brak e-biletu lub opłaty przez aplikację wynosi:
- 500 złotych dla samochodów osobowych i motocykli,
- 1500 złotych dla pojazdów ciężarowych.
Jak wygląda kontrola prawidłowości wniesionych opłat?
Kontrola prawidłowości wniesienia opłaty elektronicznej przyczynia się do sprawiedliwego traktowania wszystkich użytkowników podróżujących drogami krajowymi, zapewnia też wpływy środków na budowę i utrzymanie tych dróg do Krajowego Funduszu Drogowego.
Za nadzorowanie prawidłowości uiszczenia opłaty, w systemie e-TOLL, odpowiadają samochody służb kontrolnych, wyposażone w czujniki i kamery. Kamery są w stanie rejestrować i weryfikować numery dla pojazdów poruszających się do 250 km/h przy słabym oświetleniu, w ruchu i na postoju, po obu stronach radiowozu.
System rozpoznawania tablic rejestracyjnych pozwala, w czasie rzeczywistym, porównać zebrane dane z listą pojazdów, które mają uiszczoną opłatę elektroniczną za korzystanie z dróg. W taki sam system zostaną wyposażone Miejsca Poboru Opłat i bramownice autostrad A2 i A4.
Służby uprawnione do nakładania i pobierania kar pieniężnych oraz kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia mobilnego, ZSL lub OBU działającego i przesyłającego dane w systemie e-TOLL:
- Główny Inspektor Transportu Drogowego,
- pracownicy Służby Celno-Skarbowej,
- funkcjonariusze policji.
Jeśli w wyniku kontroli przeprowadzonej przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego lub policję, zostaną stwierdzone naruszenia przepisów ustawy o drogach publicznych, na właściciela, posiadacza albo użytkownika pojazdu nałożona zostanie kara administracyjna.
Kontrolujący jest uprawniony do pobrania kaucji (odpowiadającej kwocie przewidywanej kary administracyjnej) w przypadku gdy kierowca lub podmiot zagraniczny nie opłacił przejazdu oraz ma miejsce zamieszkania, lub siedzibę firmy w państwie, z którym Polska nie jest związana umową lub porozumieniem o współpracy.
W przypadku gdy kierowca otrzymał wcześniej mandat karny za przejazd drogą płatną bez ważnego biletu autostradowego lub z wadliwym urządzeniem pokładowym, niedziałającą aplikacja e-TOLL lub zewnętrznym systemem lokalizacyjnym opłata dodatkowa nie jest pobierana.
EETS – czym jest?
Europejska Usługa Poboru Opłat Elektronicznych (ang.European Electronic Tolling Service) jest europejską inicjatywą mającą na celu ujednolicenie sposobów poboru opłat oraz otwarcie rynku na zewnętrzne firmy oferujące użytkownikom konkurencyjne warunki.
EETS zapewnia interoperacyjność usług poboru opłat w całej sieci drogowej Unii Europejskiej, czyli umożliwia użytkownikom łatwe uiszczenie opłat drogowych w całej UE za pomocą wyłącznie jednej umowy abonamentowej zawartej z dostawcą usług i za pomocą jednego urządzenia pokładowego (OBE).
Informację o obszarach EETS można znaleźć w dokumentach prowadzonych przez poszczególne państwa członkowskie, czyli:
- rejestrze obszarów EETS na terytorium państwa UE,
- rejestrze dostawców EETS, zarejestrowanych w danym państwie,
- danych biura kontaktowego ds. EETS.
Obecnie na terenie Polski:
- istnieją dwa obszary EETS,
- ani jeden Dostawca nie świadczy jeszcze usługi EETS,
- trwa procedura akredytacyjna pierwszych Dostawców EETS.