Czym są suwnice 2024?
Suwnica jest rodzajem sprzętu do transportu materiałów, który może bezpiecznie i precyzyjnie podnosić i przenosić wyjątkowo ciężkie ładunki i przedmioty, z jednego miejsca do drugiego.
Suwnice składają się z dwóch równoległych szyn, które spoczywają na podłużnych belkach. Wciągnik suwnicy (część podnosząca) jest podwieszony na belce mostu za pomocą wózka i porusza się po torze jezdnym systemu suwnicy.
Dzięki podwieszeniu na wysokości suwnice mogą wykorzystać wolne przestrzenie w zakładzie i przemieszczać ładunki bez zajmowania miejsca na podłodze.
Suwnice montuje się głównie w celu poprawienia wydajności, bezpieczeństwa pracy i uniknięcie przestojów. Poprawiają one produktywność wszędzie tam, gdzie należy sprawnie przenosić materiały, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa pracowników.
Sprawdzają się najlepiej w niebezpiecznych i trudnych warunkach np. przy przenoszeniu rozgrzanych, wybuchowych lub toksycznych materiałów.
Suwnice używane są powszechnie do załadunku i rozładunku, przenoszenia, podnoszenia form z maszyn formujących lub podawania surowców. Używa się ich do transportu materiałów, szczególnie na placach składowych, bądź w halach montażowych, gdzie produkowane są wielkogabarytowe elementy lub maszyny.
Znajdują zastosowanie w wielu różnych obszarach, takich jak przemysł lotniczy, motoryzacyjny, morski, górniczy, kolejowy, stalowy, produkcja i przetwórstwo. Różne sposoby konstruowania suwnic sprawiają, że można je indywidualnie dopasować do konkretnych prac.
Rodzaje suwnic 2024
Suwnice są dostępne w wielu rozmiarach, wariantach i konfiguracjach, łatwo je dostosować, dodając jedno z wielu typów elementów dodatkowych.
Różne typy suwnic można sklasyfikować poprzez cechy konstrukcyjne, sposób sterowania, budowę dźwigara, rodzaj zastosowanego mostu i napędu oraz biorąc pod uwagę, do czego suwnica będzie przeznaczona.
Sposób sterowania i napęd
Można wyróżnić suwnice sterowane:
- przez operatora z kabiny,
- przez operatora z poziomu roboczego,
- zdalnie (bezprzewodowo),
- automatycznie.
Można wyróżnić suwnice z napędem:
- manualnym,
- elektrycznym,
- elektryczno-manualnym,
- hydraulicznym,
- pneumatycznym.
Budowa suwnicy
Klasyfikacja suwnic ze względu na konstrukcję:
-
pomostowe natorowe - suwnice, które transportują ładunek po obszarze roboczym.
Składają się z trzech głównych elementów: równoległych pasów startowych, podnośnika i mostu. Most łączy pasy startowe, co umożliwia wciągnikowi poruszanie się do przodu i do tyłu.
Wciągnik podnosi i opuszcza ładunek i może poruszać się w lewo i w prawo. Suwnice pomostowe można konfigurować w systemach jedno i dwudźwigarowych;
-
pomostowe jednodźwigarowe – suwnice o jednym dźwigarze, których podstawowa konstrukcja obejmuje pojedynczą belkę z biegnącym po niej wciągnikiem.
Konstrukcja suwnicy jednodźwigarowej jest zalecana zazwyczaj dla obciążeń poniżej 10 ton, wszystko powyżej będzie zazwyczaj miało konstrukcję dwudźwigarową;
-
pomostowe dwudźwigarowe – suwnice dwudźwigarowe to rozwiązanie przeznaczone do przenoszenia średnich i ciężkich ładunków.
Dzięki zastosowaniu dwóch sąsiadujących ze sobą belek, suwnice dwudźwigarowe zapewniają lepsze podparcie dla przenoszonych towarów, umożliwiając przemieszczanie większych ciężarów do około 10 ton;
-
-
pomostowe podwieszane – stanowią optymalne rozwiązanie w przypadkach, gdy potrzebne są stosunkowo nieduże udźwigi do około 8 ton, w zależności od rozpiętości, a warunki lokalne umożliwiają podwieszenie torowiska na wysokości np. do konstrukcji dachowej;
-
podwieszane jednodźwigarowe – jednodźwigarowa suwnica to najlżejsze rozwiązanie możliwe do zastosowania w transporcie suwnicowym.
Ze względu na prostą konstrukcję z dwóch szyn i jednego dźwigara suwnica ta charakteryzuje się niewielkim ciężarem własnym, dzięki czemu może być przesuwana ręcznie.
Idealnie nadaje się do instalacji w budynkach o lekkiej konstrukcji nośnej;
-
podwieszane dwudźwigarowe – dwie belki biegnące obok siebie, zwykle z wciągnikiem jezdnym, biegnącym między nimi. Zalecane dla większych udźwigów;
-
-
bramowe – to rodzaj wolnostojących suwnic pomostowych. Większe systemy bramowe mogą działać na naziemnej szynie lub torze, zazwyczaj w wydzielonym obszarze roboczym.
Mniejsze przenośne systemy są osadzone na kółkach i mogą być przenoszone po obiekcie w celu konserwacji lub wykonywania lekkich prac produkcyjnych.
Są one zwykle używane do zastosowań zewnętrznych lub pod istniejącym systemem suwnic pomostowych, w przypadkach gdy inny system suwnic nie jest optymalny.
Dzięki budowie przypominającej bramę nie muszą być przytwierdzone do konstrukcji wsporczej budynku, co w niektórych przypadkach może być bardziej opłacalnym rozwiązaniem;
-
półbramowe – ich częścią nośną jest półbrama, która z jednej strony wsparta jest na wolnostojącej nodze, poruszającej się wzdłuż toru lub po systemie szynowym, a z drugiej strony podparta jest o ścianę budynku;
-
konsolowe/wspornikowe – ich konstrukcja opiera się na zastosowaniu belki nośnej w kształcie wspornika, a tor jazdy zwykle mocuje się do szkieletu hali.
Taki rodzaj suwnic jest idealnym rozwiązaniem do przenoszenia ładunków pomiędzy stanowiskami pracy także po okręgu;
-
kolumnowe – suwnice z wózkiem obrotowym i mechanizmem w postaci wideł, które poruszają się po pionowej kolumnie.
Najczęściej wykorzystywane w hurtowniach i magazynach do wykładania towaru na regałach.