Spis treści
Jakie wyróżnia się rodzaje licencji dla przewoźnika?
Chcąc prowadzić działalność gospodarczą z zakresu wykonywania przewozów drogowych należy uprzednio uzyskać odpowiednią licencję transportową, która pozwoli na legalne wykonywanie zawodu przewoźnika. Aktualnie wyróżnia się dwa rodzaje takich uprawnień podzielonych ze względu na obszar działania, mianowicie:
- licencja na transport krajowy (właśc. zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) - tak jak sama nazwa wskazuje, licencja ta wymagana jest jeżeli przedsiębiorca jest zainteresowany przeprowadzaniem transportów na terenie Polski,
- licencja na transport międzynarodowy (tzw. licencja wspólnotowa) - wymagana jest i obowiązuje na terenie całej wspólnoty UE.
Licencje dzieli się również ze względu na zakres działań:
- licencja na przewóz rzeczy,
- licencja na przewóz osób.

Jak starać się o licencję transportową?
Aby móc uzyskać licencję należy uprzednio spełnić szereg wymagań. Od przyszłego przewoźnika wymaga się nie tylko posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu transportu, ale również spełnienia kilku innych warunków jak np. posiadanie dobrej reputacji oraz Certyfikatu Kompetencji Zawodowych, czy dysponowanie odpowiednim zapleczem finansowym.
Procesy uzyskiwania licencji na transport krajowy oraz na transport międzynarodowy przebiegają podobnie, jednak istnieją pewne kwestie, które mogą się różnić w obu przypadkach. Przykładowo do uzyskania licencji wspólnotowej wymagane jest uprzednie posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (licencja krajowa).
Jakie dokumenty należy złożyć, aby uzyskać licencje?
Przed uzyskaniem licencji należy złożyć odpowiedni wniosek. W zależności od rodzaju uprawnień należy złożyć go do:
- Starostwa Powiatowego – w przypadku chęci uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
- Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) – jeżeli przedsiębiorca jest zainteresowany uzyskaniem licencji wspólnotowej.
Oprócz wniosku konieczne będzie przedłożenie również innych dokumentów, w tym potwierdzających spełnianie odpowiednich wymagań, np.:
- wykaz floty pojazdów ciężarowych,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji,
- pełnomocnictwo w sprawach administracyjnych,
- oświadczenie osoby zarządzającej transportem,
- oświadczenie dotyczące kierowców,
- oświadczenie dotyczące bazy eksploatacyjnej,
- oświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy,
- informacja z KRS o niekaralności za przestępstwa w dziedzinach określonych w art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) 1071/2009 osoby zarządzającej transportem.
Szczegółowy wykaz dokumentów znajduje się na stronie biznes.gov.pl.
Regulacje i przepisy dla przewoźników
Przewoźnicy krajowi i międzynarodowi podlegają różnym regulacjom i przepisom, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa, legalności oraz sprawnego funkcjonowania transportu towarowego.
W zależności od rodzaju transportu (drogowy, kolejowy, morski, lotniczy), przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania odpowiednich przepisów na poziomie krajowym, unijnym (w przypadku przewozów na terenie wspólnoty) oraz międzynarodowym.
Przepisy dla przewoźników krajowych
W Polsce przewoźnicy drogowi podlegają regulacjom zawartym w kilku kluczowych ustawach i rozporządzeniach, takich jak:
- ustawa o transporcie drogowym - reguluje działalność przewoźników drogowych, wymagania dotyczące licencji oraz uprawnień do wykonywania przewozów,
- prawo przewozowe – określa zasady wykonywania przewozów krajowych, obowiązki przewoźników i nadawców towarów, zasady odpowiedzialności za szkody w przewozach,
- ustawa o czasie pracy kierowców – reguluje czas pracy i odpoczynku kierowców, aby zapewnić bezpieczeństwo transportu.
Przepisy dla przewoźników międzynarodowych
- konwencja CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) – reguluje międzynarodowy transport drogowy, w tym obowiązki przewoźnika, odpowiedzialność za towar, dokumenty przewozowe oraz rozstrzyganie sporów. CMR obowiązuje w większości krajów europejskich oraz w niektórych krajach Azji i Bliskiego Wschodu,
- rozporządzenie (WE) nr 1071/2009 – dotyczy wspólnych zasad wykonywania zawodu przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej, w tym wymagania dotyczące licencji oraz zarządzania przedsiębiorstwem transportowym,
- rozporządzenie (WE) nr 561/2006 – określa normy czasu pracy i odpoczynku kierowców zawodowych w transporcie międzynarodowym, w tym obowiązek korzystania z tachografów.
Czym jest list przewozowy?
List przewozowy to dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu towarów i stanowiący dowód nadania przesyłki przez nadawcę oraz jej przyjęcia przez przewoźnika do przewiezienia do wskazanego odbiorcy.
W przypadku przewozów krajowych przepisy nie określają jasno struktury listu, nie jest on też dokumentem niezbędnym w tego typu transporcie (art. 38 ustawy prawo przewozowe).
Jeżeli chodzi zaś o przewozy międzynarodowe, przepisy konwencji CMR nakładają na przewoźnika obowiązek jego posiadania oraz określają jakie dane powinny się w nim znaleźć (art. 6 konwencji CMR).