Egzamin w ruchu miejskim

Przykładowe zadania egzaminacyjne wykonywane w ruchu miejskim

Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)

Manewr ten wykonuje się równolegle pomiędzy dwoma pojazdami. Miejsce do parkowania wyznacza egzaminator. Długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna wynosić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego. W trakcie wykonywania manewru możliwa jest jedna korekta. Po zaparkowaniu, pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dotknięcie kołem krawężnika egzaminator uzna jako błąd.

Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

Możliwa jest jedna korekta toru jazdy. Miejsce do parkowania również wyznacza egzaminator. Po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu. Parkowanie należy wykonać z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

Wjazd przodem wyjazd tyłem, możliwa jedna korekta toru jazdy, miejsce do parkowania wyznacza egzaminator. Po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu. Parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

Przy wykonywaniu manewru należy wykorzystać elementy infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) Zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego. Miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.

Najczęściej popełniane błędy w trakcie egzaminu

  • jazda zbyt blisko lewej krawędzi jezdni
  • sygnalizowanie faktu a nie zamiaru zmiany kierunku ruchu - włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy
  • brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
  • przekraczanie linii ciągłych
  • lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
  • słaba dynamika jazdy
  • brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
  • nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
  • niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów, w tym rowerzystów
  • brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
  • wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
  • nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
  • nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
  • brak respektowania zasady ruchu prawostronnego