Egzamin na placu manewrowym

Przykładowe zadania egzaminacyjne na placu manewrowym

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

Zadanie polega na sprawdzeniu stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić dwa wybrane losowo elementy z następujących:

  • poziom oleju w silniku,
  • poziom płynu chłodzącego,
  • poziom płynu hamulcowego,
  • poziom płynu w spryskiwaczach,
  • działanie sygnału dźwiękowego,
  • działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
  • działanie świateł mijania,
  • działanie świateł drogowych,
  • działanie świateł hamowania "STOP",
  • działanie świateł cofania,
  • działanie świateł kierunkowskazów,
  • działanie świateł awaryjnych,
  • działanie świateł przeciwmgłowych tylnych (jeżeli występują),

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.

Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

Ważne jest właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa oraz upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. W lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem. W prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem. W wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem. Zagłówki powinny być ustawione na wysokości głowy.

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu

Należy upewnienić się o możliwości jazdy z wykluczeniem prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym oraz ocenić sytuację wokół pojazdu,

Oceniane jest:

  • płynne ruszenie z opuszczeniem dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy silnik jest uruchomiony, wraz z łagodnym puszczeniem sprzęgła i zwiększeniem obrotów silnika,
  • płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu - w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylna szybę pojazdu i lusterka,
  • nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk - nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu,
  • nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
  • zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Lista najczęściej popełnianych błędów

  • brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
  • brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
  • brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowania skośnego i równoległego
  • korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem
  • błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
  • zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii
  • jazda bez odpowiedniego używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodu
  • złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
  • brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu.