Spis treści
Kiedy zapisać się na egzamin praktyczny?
Kandydat na kierowcę, który uzyskał pozytywny wynik egzaminu teoretycznego, może przystąpić do egzaminu praktycznego na prawo jazdy. W tym celu należy udać się do Biura Obsługi Klienta Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, gdzie można opłacić egzamin i ustalić jego termin.
Pozytywny wynik egzaminu teoretycznego na jest ważny bezterminowo. Oznacza to, że do praktycznego egzaminu na prawo jazdy można przystąpić w dowolnym czasie.
Gdzie rozpoczyna się egzamin praktyczny na prawo jazdy?
Przy zapisie kandydat na kierowcę otrzymuje wydruk z datą i godziną egzaminu oraz wszystkimi niezbędnymi informacjami jak np. grupa, do której został przydzielony.
Egzamin rozpoczyna się placu manewrowym. Trzeba zjawić się tam 5 minut wcześniej i zaczekać na egzaminatora. Należy mieć przy sobie dowód osobisty.
Dodatkowo osoby, które w orzeczeniu lekarskim mają wpisane przedmioty poprawiające sprawność, też nie mogą o nich zapomnieć. Przykładowo, osoba z wadą wzroku, która ma przez lekarza wpisane w dokumentach okulary, zobowiązana jest zdawać egzamin w okularach.
Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy 2025?
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: część pierwsza odbywająca się na placu manewrowym oraz część druga, która odbywa się w ruchu miejskim.
Część pierwsza egzaminu
Część pierwsza (na placu manewrowym) sprawdza, czy kandydat posiada umiejętność wykonywania podstawowych manewrów. Obowiązkowe zadania to jazda po łuku do przodu i do tyłu oraz ruszanie z miejsca na wzniesieniu.
Część druga egzaminu
Część druga (na drogach publicznych) sprawdza umiejętności jazdy w ruchu drogowym. Manewry takie jak parkowanie (prostopadłe, skośne lub równoległe), a także zawracanie, wykonywane są podczas tej części egzaminu.
Ile trwa egzamin w 2025?
Druga część egzaminu praktycznego odbywa się w ruchu miejskim, dlatego trudno jest dokładnie przewidzieć czas jej trwania. Ustalone są minimalne okresy czasowe, które dają kandydatom szansę na wykonanie wszystkich niezbędnych zadań.
W przypadku prawa jazdy kategorii B jest to 40 minut. W wyjątkowych sytuacjach - kiedy osoba egzaminowana wykonała wszystkie przewidziane zadania i wynik jest pozytywny - egzaminator może skrócić ten czas do 25 minut. Nie ma natomiast górnej granicy czasowej trwania egzaminu.

Jakie zadania mogą się pojawić na placu manewrowym?
Przygotowanie do jazdy
Pierwsze zadanie polega na sprawdzeniu pod względem technicznym podstawowych elementów pojazdu, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Kandydat na kierowcę podczas egzaminu musi sprawdzić dwa z następujących elementów:
- poziom oleju w silniku, płynu chłodzącego, płynu hamulcowego, płynu w spryskiwaczach,
- działanie sygnału dźwiękowego, świateł pozycyjnych/postojowych, świateł mijania, świateł drogowych, świateł hamowania "STOP", świateł cofania, świateł kierunkowskazów, świateł awaryjnych, świateł przeciwmgłowych tylnych (jeżeli występują).
Dwa z wymienionych powyżej elementów wybierane są losowo. Ich dobór odbywa się komputerowo, a w przypadku, gdy dany ośrodek nie dysponuje odpowiednim sprzętem, każda osoba egzaminowana samodzielnie losuje zadania.
Dalszą częścią przygotowania do jazdy jest odpowiednie ustawienie fotela, w tym także zagłówków, które powinny znaleźć się na wysokości głowy. Następnie trzeba ustawić lusterka. W prawym kierowca powinien widzieć prawy bok samochodu i prawy obszar przestrzeni za nim i analogicznie w lewym - lewy bok pojazdu i lewy obszar poza nim.
Lusterko wewnętrzne powinno obejmować tylną szybę i ukazywać przestrzeń za samochodem. Przed ruszeniem, należy się jeszcze upewnić, czy ma się zapięte pasy bezpieczeństwa oraz czy drzwi pojazdu są na pewno zamknięte.
Ruszanie z miejsca, jazda do przodu i do tyłu
Ruszanie z miejsca oraz jazda do przodu i do tyłu, czyli tzw. łuk, to pierwsze zadanie, podczas którego kandydat na kierowcę ma okazję pokazać swoje praktyczne umiejętności. Wymaga ono nieco precyzji, dlatego pomocne będzie maksymalne skupienie.
Ważne jest, aby ocenić sytuację wokół pojazdu i upewnić się, że można jechać bez ryzyka spowodowania zagrożenia. Podczas wykonywania tego zadania oceniane są takie elementy jak:
- płynne ruszenie - należy przy tym opuścić dźwignię hamulca awaryjnego, a kiedy silnik jest uruchomiony łagodnie puszczać sprzęgło i zwiększać obroty silnika,
- płynna jazda pasem ruchu zarówno do przodu, jak i do tyłu - w trakcie jazdy do tyłu należy obserwować tor jazdy przez tylną szybę pojazdu i lusterka,
- jazda w wyznaczonym polu - czyli nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające obszar łuku (nie dotyczy to wewnętrznych linii ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
- niedotykanie pachołków oraz tyczek - nienajeżdżanie na nie oraz niepotrącanie ich,
- zatrzymanie pojazdu w wyznaczonych miejscach - przed końcem i początkiem pasa ruchu.
Podczas wykonywania zadania, jakim jest jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku) można popełnić jeden drobny błąd. Zgaśnięcie silnika, brak obserwacji otoczenia lub brak płynnej jazdy nie kończą egzaminu i można po tego typu błędach spróbować jeszcze raz. Dopiero po drugiej nieudanej próbie, najechaniu na linię lub potrąceniu słupka z pachołkiem egzamin zostanie przerwany i zakończony wynikiem negatywnym.
Ogólne porady dotyczące zaliczenia łuku na egzaminie
Przede wszystkim nie należy się stresować. Najczęściej zachowanie spokoju wystarczy, aby niemal automatycznie powtórzyć przejazd po łuku, ćwiczony wcześniej wielokrotnie w trakcie kursu prawa jazdy.
Jazda po łuku nie jest skomplikowaną czynnością, podczas kursu zwykle nie sprawia kursantowi trudności. Jednak na egzaminie, z powodu stresu, może okazać się problematyczna.
Nie warto się uczyć manewrów na pamięć. Pas do jazdy po łuku w ośrodku WORD jest taki sam jak na kursach nauki jazdy, ma identyczne wymiary, a wszystkie tyczki i pachołki znajdują się w tych samych miejscach, jednak odmienne otoczenie może powodować dezorientację.
Taka schematyczna jazda znacznie utrudni odpowiednią reakcję w razie niespodziewanych problemów i konieczności skorygowania toru jazdy.
Pośpiech nie jest dobrym pomysłem, podczas wykonywania manewrów sprzęgło należy puszczać bardzo delikatnie. Auta egzaminacyjne często różnią się od tych wykorzystywanych na kursach prawa jazdy czułością sprzęgła, jazda takim inaczej zachowującym się samochodem może sprawić kłopot. Najlepiej zdawać egzamin tym samym pojazdem, którym jeździło się podczas kursu, jednak nie zawsze jest to możliwe.
Lepiej jest się zatrzymać niż najechać na tyczkę, pachołek lub wyjechać poza linię. Egzaminator informuje w takim wypadku o nieprawidłowym wykonaniu zadania. Wtedy zdający ma prawo do drugiej próby i może spokojnie powtórzyć wszystkie czynności.
Jazda po łuku do przodu
Podczas zdawania egzaminu praktycznego ocenie podlegają umiejętności ruszenia, pokonywania łuku do przodu i zatrzymania się w wyznaczonym miejscu. Kluczowe jest odpowiednie panowanie nad pojazdem, płynność jazdy i poprawne korzystanie przez zdającego z pomocniczych elementów samochodu takich jak lusterka.
Etapy jazdy do przodu, dzięki którym wykonasz to zadanie dobrze:
- upewnienie się, że wszystkie drzwi w pojeździe zostały zamknięte,
- włączenie właściwych świateł,
- upewnienie się o możliwości jazdy,
- rozpoczęcie jazdy bez dodawania gazu z minimalną prędkością, używając wyłącznie sprzęgła na pierwszym biegu,
- jazda prosto utrzymując jednostajną prędkość jazdy,
- trzymanie się środka wyznaczonego pasa i kontrolowanie jednakowej odległości względem linii,
- wykonanie skrętu w prawo w odpowiednim momencie, dostosowując ruch kierownicą do kształtu zakrętu,
- kontrola promienia skrętu,
- ustawienie pojazdu w centrum koperty lub trochę bliżej jej prawej linii.
Jazda po łuku do tyłu
Trudniej jest w przypadku drugiej części zadania, czyli wykonywania manewru jazdy pasem ruchu do tyłu. Należy wycofać auto z wykorzystaniem biegu wstecznego i zgodnie z łukiem wrócić w miejsce startowej koperty.
Co prawda, sposób wykonania łuku przez ustawodawcę nie jest w żaden sposób sprecyzowany, a zasady prawidłowej jazdy po łuku są niezmienne, jednak w różnych szkołach jazdy spotkamy się z nieco innym sposobem wykonywania łuku do tyłu.
Dwie najpopularniejsze metody obejmują jazdę z wykorzystaniem lusterek i sposób na tzw. słupki.
W sytuacji stresowej łatwiej jest wykonać wyuczoną sekwencję ruchów, jednak jazda po łuku metodą na pachołki jest sposobem wyjątkowo wadliwym. Wystarczy skręcić zbyt wcześnie, za późno, zbyt mocno lub za słabo, aby z łatwością wyjechać poza linię i nie zdać egzaminu.
Podczas wykonywania metody na słupki ciężko będzie o skorygowanie toru jazdy, jeśli cokolwiek pójdzie, nie tak jak powinno. Metoda ta nie jest tak uniwersalna, jak jazda z wykorzystaniem lusterek, ponieważ po zdaniu prawa jazdy nie da się wykonywać manewrów w ruchu miejskim na pamięć.
Z tego względu jazda po łuku metodą na lusterka jest zdecydowanie najbardziej poprawną i jednocześnie najłatwiejszą metoda na zdanie jazdy po łuku. Metoda jest uniwersalna nawet po zdaniu egzaminu, ponieważ w taki sam sposób (patrząc w lusterka, obserwując przez szyby) jeździ się w ruchu miejskim np. na parkingu.
Etapy jazdy do tyłu, w metodzie na lusterka:
- upewnienie się o możliwości jazdy,
- rozpoczęcie jazdy bez dodawania gazu z minimalną prędkością, używając wyłącznie sprzęgła, na wstecznym biegu,
- jazda prosto w tył utrzymując jednostajną prędkość jazdy najlepiej na tzw. półsprzęgle,
- wykonanie skrętu kierownicą w prawo w momencie, gdy linia łuku zaczyna znikać w lusterku, tak aby cały czas widzieć linię w lusterku;
- wyprostowanie kierownicy po zauważeniu prostowania się linii w lusterku,
- kontynuacja jazdy do tyłu z jednoczesną kontrolą toru jazdy w bocznych lusterkach i oraz ewentualna korekta kierunku jazdy,
- dalsze cofanie w linii prostej, aż do momentu przekroczenia przednich kół i zderzaka linii wyznaczającej kopertę. Podczas wykonywania należy spoglądać przez tylną szybę,
- zatrzymanie pojazdu.
Etapy jazdy do tyłu, w metodzie na słupki:
- upewnienie się o prawidłowym ustawieniu w kopercie (na środku) i o możliwości jazdy,
- rozpoczęcie jazdy bez dodawania gazu z minimalną prędkością, używając wyłącznie sprzęgła, na wstecznym biegu,
- jazda prosto w tył utrzymując jednostajną prędkość jazdy najlepiej na tzw. półsprzęgle,
- wykonanie pełnego skrętu kierownicą o 360 stopni w prawo w momencie, gdy lusterko po prawej stronie pojazdu znajdzie się pomiędzy słupkiem oznaczającym koniec koperty a następnym słupkiem,
- kontynuacja jazdy do tyłu, aż do momentu, gdy przy wyjściu z łuku prawy bok samochodu będzie ustawiony równolegle do prawej ciągłej linii (pojazd ustawiony w linii prostej),
- wykonanie jednego pełnego obrotu kierownicą w lewo,
- sprawdzanie w lusterkach i ewentualna korekcja toru jazdy,
- dalsza kontrola jednakowej odległości względem linii i trzymanie się środka wyznaczonego pasa,
- rozpoczęcie delikatnego hamowania poprzez dociskanie sprzęgła,
- zatrzymanie pojazdu w kopercie, gdy przednie koła wraz ze zderzakiem przekroczą linie wyznaczającą kopertę.
Dobre opanowanie jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu pozwoli w przyszłości bezproblemowo jeździć po mieście, parkować czy zawracać w wąskich uliczkach.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Podczas wykonywania manewru, osoba egzaminowana najpierw zaciąga hamulec ręczny, a następnie musi ruszyć do przodu, zwalniając go. Aby zaliczyć to zadanie, pojazd nie powinien cofnąć się bardziej niż o 0,2m, a silnik nie może zgasnąć.

Jakie zadania mogą pojawić się w ruchu miejskim?
Przejazd przez drogi dwukierunkowe jedno i dwujezdniowe
Spora część egzaminu na prawo jazdy odbywać się będzie na drogach dwukierunkowych. Mogą one być jedno lub dwujezdniowe i mieć różną liczbę wyznaczonych lub niewyznaczonych pasów ruchu.
Egzaminator sprawdza tu takie umiejętności jak jazda po odcinkach prostych, łukach, wzniesieniach i spadkach, a także zwraca uwagę na to, czy kandydat przestrzega dopuszczalnych prędkości i stosuje się do przepisów ruchu drogowego.
Przejazd przez skrzyżowania
Ważnym i nieraz skomplikowanym elementem jest przejazd przez różnego rodzaju skrzyżowania. Egzaminator podczas egzaminu na prawo jazdy sprawdza umiejętności i znajomość przepisów potrzebnych do bezpiecznego pokonania:
- skrzyżowania równorzędnego,
- skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
- skrzyżowania z sygnalizacją świetlną,
- ronda, gdzie ruch odbywa się wokół wyspy,
- skrzyżowania dwupoziomowego (o ile takie znajduje się w miejscowości, gdzie odbywa się egzamin).
Parkowanie równoległe tyłem
Manewr ten wykonuje się parkując równolegle pomiędzy dwoma pojazdami. Należy wjechać tyłem, a następnie wyjechać przodem. Miejsce do parkowania wyznacza egzaminator. Długość wskazanego miejsca powinna być mniej więcej taka, jak dwukrotność długości pojazdu egzaminacyjnego.
Przy wykonywaniu manewru zdającemu przysługuje jedna korekta. Trzeba zwrócić uwagę, by po zaparkowaniu samochód nie stwarzał zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dotknięcie kołem krawężnika jest uznawane za błąd.
Parkowanie skośne przodem
Wykonując ten manewr, kandydat na kierowcę wjeżdża przodem na skośne miejsce parkingowe, a opuszcza je wyjeżdżając tyłem. Możliwa jest jedna korekta toru jazdy. Miejsce do parkowania w tym przypadku również wyznacza egzaminator.
Istotne jest, aby po zaparkowaniu zarówno kierowca, jak i pasażer, mogli swobodnie opuścić pojazd. Skośne parkingi często usytuowane są przy ruchliwych ulicach, więc trzeba szczególnie uważać na zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa.
Parkowanie prostopadłe przodem
Parkując prostopadle wjeżdża się na wyznaczone miejsce przodem, a opuszcza je tyłem. Podobnie jak w przypadku pozostałych manewrów parkowania, miejsce wyznacza egzaminator. Dozwolona jest jedna korekta. Pojazd musi być tak zaparkowany, aby z obu stron można było bezpiecznie otworzyć drzwi i wysiąść.
Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej
Przy wykonywaniu tego manewru wykorzystuje się elementy infrastruktury drogowej takie jak bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp. Zawracanie trzeba wykonać przy użyciu biegu wstecznego. Miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
Przejazd przez przejścia dla pieszych
Jednym z zadań w ruchu miejskim na egzaminie praktycznym na prawo jazdy jest przejazd przez przejście dla pieszych. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy ominięcie innego pojazdu, który zatrzymał się przed przejściem dla pieszych, spowoduje natychmiastowe przerwanie egzaminu i zakończenie go wynikiem negatywnym.
Tunele, przejazdy kolejowe i komunikacja miejska
Jeśli w danej miejscowości (w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego, na którym odbywa się pierwsza cześć egzaminu) znajdują się tunele, przejazdy kolejowe czy skrzyżowania dwupoziomowe, można się spodziewać, że ich przejechanie będzie jednym z zadań egzaminacyjnych. Również w miastach z komunikacją tramwajową do obowiązkowych manewrów należy przejazd przez torowisko tramwajowe, a także obok przystanku tramwajowego i autobusowego.
Manewr hamowania awaryjnego
To manewr wykonywany od prędkości co najmniej 50 km/h. Przed rozpoczęciem zadania kursant zostanie o nim poinformowany. Egzaminator ustali hasło (np. stop, hamuj, lub inne), na które kursant rozpocznie hamowanie awaryjne.
Osoba zdająca egzamin na prawo jazdy słysząc ustalone hasło, powinna pewnie wdusić pedał hamulca. Należy użyć nieco więcej siły niż zwykle, ale nie może to być gwałtowne hamowanie. W tym momencie pojazd powinien zatrzymać się w jak najkrótszym czasie.
Zanim samochód stanie w miejscu, konieczne jest wciśnięcie pedału sprzęgła. Dzięki temu po zatrzymaniu się silnik nie zgaśnie. Ostatni etap to rozejrzenie się czy okolica jest bezpieczna i czy jest możliwe ostrożne włączenie się do ruchu. Warto pamiętać, że zatrzymanie to unieruchomienie pojazdu trwające krócej niż 1 minutę.
Pozostałe manewry, które mogą się pojawić na egzaminie
Do pozostałych manewrów, które mogą pojawić się podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy w ruchu drogowym należą:
- wyjazd na drogę z obiektu przydrożnego,
- omijanie, wymijanie i wyprzedzanie,
- zmiana pasa ruchu,
- zawracanie na skrzyżowaniu.

O czym warto również pamiętać podczas egzaminu w ruchu miejskim?
Zakaz zatrzymywania pojazdu
Zatrzymanie pojazdu to unieruchomienie go trwające mniej niż 1 minutę lub wynikające z przepisów ruchu drogowego. Kierowca, który chce zatrzymać samochód, musi ustawić go równolegle oraz jak najbliżej krawędzi jezdni. Zatrzymanie pojazdu na chodniku jest dopuszczalne, jeśli:
- nie ma znaku zakazu zatrzymania,
- dla pieszych zostaje 1,5 m szerokości chodnika,
- zatrzymany pojazd nie utrudnia ruchu na jezdni.
Natomiast jeśli w miejscu zatrzymania nie ma żadnych znaków, można założyć, że jest to dopuszczalne. Należy jednak spełnić kilka warunków:
- pojazd musi być widoczny dla innych kierowców z odpowiedniej odległości,
- nie może on utrudniać ruchu drogowego oraz zagrażać bezpieczeństwu.
Według przepisów ruchu drogowego pojazdu nie można zatrzymać:
- w odległości mniejszej niż 10 m od skrzyżowania, przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerzystów, przejazdu kolejowego i tramwajowego,
- w odległości 10 m od sygnału drogowego lub od przedniej strony znaku,
- w odległości mniejszej niż 15 m od tablicy oznaczającej przystanek autobusowy oraz punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu,
- na moście, na wiadukcie lub w tunelu,
- na jezdni, na której widnieje linia ciągła oraz na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni,
- na jezdni obok linii przerywanej, która wyznacza krawędź jezdni,
- na pasie między jezdniami,
- na drodze zarówno dla rowerów, jak i pieszych,
- na autostradzie lub drodze ekspresowej.
Jeżeli zatrzymanie pojazdu wynika z przyczyn technicznych, kierowca zobowiązany jest usunąć pojazd z jezdni i ostrzec innych uczestników ruchu drogowego.
Włączanie kierunkowskazu przy hamowaniu
Przed zatrzymaniem pojazdu nie wymaga się włączania prawego kierunkowskazu. Natomiast jest to konieczne, jeśli dochodzi do zmiany pasa ruchu. Mimo że kierunkowskaz nie jest obowiązkowy, warto go używać, dzięki czemu inni uczestnicy ruchu zostaną poinformowani o wykonywaniu manewru hamowania.
Podczas włączania się do ruchu, po zatrzymaniu pojazdu włączanie kierunkowskazu jest niepotrzebne. Może wręcz sprawić zagrożenie. Obowiązkowe jest używanie go wyłącznie podczas zmiany pasa ruchu.
Kto może przebywać w pojeździe podczas egzaminu na prawo jazdy?
Podczas praktycznego egzaminu na prawo jazdy w pojeździe mogą przebywać:
- osoba egzaminowana – tylko jedna,
- egzaminator – zajmuje miejsce obok osoby egzaminowanej lub, w przypadku zadań wykonywanych na placu manewrowym, może stać w pobliżu pojazdu,
- kandydaci na egzaminatora wraz z wykładowcą – jeśli akurat odbywają praktyki,
- osoby reprezentujące wojewodę – nadzorujące w jego imieniu egzamin,
- tłumacz przysięgły – jeśli osoba egzaminowana nie posługuje się językiem polskim w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie egzaminu (tłumacza zdający zapewnia sobie samodzielnie),
- tłumacz języka migowego – jeśli egzamin praktyczny zdaje osoba głuchoniema (tłumacza zdający zapewnia sobie samodzielnie),
- egzaminator – który nadzoruje prace innych egzaminatorów,
- instruktor prowadzący – jeśli osoba egzaminowana sobie tego zażyczyła i złożyła stosowny wniosek.
Wynik egzaminu praktycznego
Po zakończeniu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy, egzaminator informuje o wyniku. Osoba egzaminowana może uzyskać:
- wynik pozytywny – jeżeli wszystkie zdania egzaminacyjne zostały wykonane poprawnie. W takiej sytuacji, po upływie co najmniej 10 dni od daty egzaminu należy zgłosić się do odpowiedniego, ze względu na miejsce zameldowania, starostwa powiatowego, w celu odebrania prawa jazdy,
- wynik negatywny – jeżeli: to samo zadanie egzaminacyjne zostało dwukrotnie wykonane nieprawidłowo, osoba egzaminowana nie panuje nad pojazdem i zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
W przypadku uzyskania przez kandydata negatywnego wyniku, egzaminator zobowiązany jest podać dokładne przyczyny, a także przekazać uzupełniony arkusz przebiegu egzaminu. W takiej sytuacji można zapisać się na powtórny egzamin praktyczny, jednak nie wcześniej niż po upływnie 7 dni.
W przypadku, gdy osoba egzaminowana ma zastrzeżenia co do przeprowadzenia egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami, może w przeciągu 7 dni od daty egzaminu zgłosić skargę do dyrektora ośrodka egzaminacyjnego.
Kandydaci, którzy dwukrotnie uzyskali wynik negatywny na egzaminie praktycznym, mogą złożyć wniosek do wojewody o przydzielenie osoby, która podczas następnego egzaminu będzie sprawować nadzór nad jego przebiegiem.
Za co można oblać egzamin na prawo jazdy?
Zgodnie z regulaminem egzamin powinien rozpocząć się nie później niż 15 minut po wyznaczonej dla egzaminowanego godzinie. Jeśli osoba egzaminowana przekroczy czas dopuszczalnego spóźnienia, oznacza to negatywny wynik egzaminu.
Dlatego w dniu egzaminu należy zaplanować punktualne przybycie do Ośrodka Egzaminacyjnego WORD. Lepiej przyjść nieco wcześniej i trochę poczekać, niż się spóźnić, co będzie się wiązać z niezaliczeniem egzaminu i ponowieniem opłat. Nie najlepszym pomysłem jest też przyjście w ostatniej chwili i narażanie się na dodatkowy niepokój i stres.
Pozostałe zachowania będące przyczyną niezaliczenia krajowego egzaminu na prawo jazdy:
- spowodowanie kolizji drogowej,
- omijanie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, ale zatrzymującego się przed przejściem dla pieszych,
- wyprzedzanie przed przejściem pieszych oraz na nim,
- niezatrzymanie pojazdu, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się w pobliżu oznakowanego przejścia,
- niezatrzymanie pojazdu, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się w pobliżu oznakowanego przejścia na drodze poprzecznej, w którą zamierza skręcić kierowca,
- niezatrzymanie pojazdu, aby umożliwić przejście przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osobie o widocznie ograniczonej sprawności poruszania się,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania,
- niezastosowanie się do: sygnałów świetlnych, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego,
- niezastosowanie się do znaków: „stop”, „zakaz wjazdu”, „zakaz skręcania w lewo”, „zakaz skręcania w prawo”, „nakaz jazdy...”, wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, „linia podwójna ciągła”,
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: na skrzyżowaniu, pojazdom szynowym, rowerzystom, podczas zmiany pasa ruchu, w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, podczas włączania się do ruchu, podczas cofania,
- naruszenie zakazu zawracania,
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h,
- nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania,
- naruszenie zakazu wyprzedzania: na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, skrzyżowaniach, na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi,
- niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”,
- wyprzedzanie z niewłaściwej strony.
Jak wiele pomyłek może się zdarzyć na egzaminie?
Cały egzamin na prawo jazdy jest mocno sformalizowany, a w jego trakcie kandydat na kierowcę musi wykonać szereg zadań na placu (np. jazda w przód i w tył, ruszanie na wzniesieniu) oraz w ruchu miejskim (np. przejazd przez skrzyżowanie równorzędne, parkowanie).
Liczba zadań różni się w zależności od egzaminu, a zdający może popełnić jeden błąd w trakcie wykonywania każdego z zadań egzaminacyjnych. Przykładowo, jeśli silnik samochodu raz zgaśnie na placu, nie kończy to egzaminu. Dopiero popełnienie dwa razy tego samego błędu sprawia, że egzamin uważa się za niezdany.
Po tym, jak kandydaci na kierowcę pozytywnie ukończą zadania na placu manewrowym, nadchodzi czas na egzamin praktyczny po mieście, który może zostać w każdej chwili przerwany.
Kiedy egzamin na prawo jazdy może zostać przerwany?
Egzaminator ma prawo przerwać część praktyczną egzaminu z dwóch powodów:
- po kolejnym błędzie w tym samym zadaniu testowym,
- od razu, jeśli błąd popełniony przez kandydata na kierowcę powoduje zagrożenie w ruchu (np. gdy kierujący nie ustępuje pierwszeństwa albo ignoruje sygnalizację świetlną).
Egzaminator ocenia nie tylko znajomość prawa o ruchu drogowym, ale także umiejętność prowadzenia samochodu i kontrolowania wszystkich jego mechanizmów. Prawo do popełnienia błędu podczas egzaminu na prawo jazdy nie jest więc absolutne.
Nawet jeśli egzamin drogowy nie został przerwany w trakcie jazdy, egzaminator po powrocie do WORD nadal może zdecydować, że egzamin kończy się wynikiem negatywnym. Przesądzać o tym może nie tylko nagromadzenie błędów popełnionych w zadaniach testowych, ale także technika jazdy zdającego.
Na co zwraca uwagę egzaminator?
Oceniając kwalifikacje kandydata na kierowcę, egzaminator szczególną uwagę zwraca na następujące elementy:
- sposób wykonywania manewrów na drodze,
- zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
- umiejętność prawidłowej oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń,
- skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
- dynamikę i kulturę jazdy,
- sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.
Jakich błędów należy unikać na egzaminie praktycznym?
Częstą pomyłką popełnianą w trakcie jazdy egzaminacyjnej, w wielu przypadkach okazuje się nieodpowiednia interpretacja poleceń egzaminatora. Egzaminator podczas jazdy po mieście będzie sprawdzał uwagę kierowcy, jednak nie może dawać zadań niezgodnych z przepisami ruchu drogowego.
Egzaminator może poprosić na przykład, aby zdający przy pierwszej możliwej okazji skręcił w prawo, gdy następnym zjazdem jest ulica z zakazem wjazdu. Oczywiste jest, że należy zjechać, dopiero kiedy będzie to możliwe. Jednak zestresowany przyszły kierowca może bez zastanowienia próbować wykonać skręt od razu.
Takich potencjalnych sytuacji sprawdzających uwagę jest sporo, dlatego zdający powinien uważnie słuchać poleceń egzaminatora i zadbać o podejście do egzaminu na spokojnie.
Błędy, których można uniknąć przed wejściem do samochodu
- obuwie nieodpowiednie do jazdy – utrudniające obsługę pedału gazu, hamulca i sprzęgła. Buty mogą spowodować problem z odpowiednią obsługą pojazdu, najlepiej jest ubrać obuwie takie jak na kursie jazdy,
- brak okularów – soczewki lub okulary należy mieć ze sobą. Egzaminator nie dopuści do egzaminu osoby, która nie ma ze sobą szkieł korekcyjnych, jeśli są one zalecane przez lekarza,
- brak dokumentów – bez dokumentu potwierdzającego tożsamość, przystąpienie do egzaminu jest niemożliwe. Należy wziąć ze sobą dowód osobisty, tymczasowy dowód osobisty lub paszport.
Błędy, których można uniknąć przed rozpoczęciem jazdy
- nieodpowiednie pokazanie lub nazwanie wylosowanych świateł – należy pamiętać o używaniu nazw zgodnych z przepisami np. światła drogowe, światła mijania,
- nieodpowiednie wykonanie czynności kontrolno-obsługowej,
- niezapięcie pasów bezpieczeństwa,
- pominięcie ustawienia fotela i lusterek – należy to zrobić tak, aby mieć najlepszą pozycję oraz widoczność.
Warto wcześniej obejrzeć sobie w Internecie filmy dotyczące wszystkich czynności związanych z prowadzeniem pojazdu i jego obsługą, których znajomość będzie wymagana na egzaminie.
Błędy, których można uniknąć na placu manewrowym
- nieumiejętność odblokowania kierownicy i wyłączenia hamulca awaryjnego,
- nieprawidłowe początkowe ustawienie pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów,
- nieprawidłowa obserwacja pola widzenia podczas wykonywania manewrów na placu (np. obserwacja tylko w jednym lusterku),
- nieumiejętna jazda po pasie ruchu do przodu i do tyłu – podczas jazdy po łuku nie można zatrzymać samochodu w innym miejscu niż w tych oznaczonych kopertami. Jazda powinna być płynna oraz ze stałą prędkością, przejechanie przez linię wyznaczającą pas ruchu lub dotknięcie pachołka kończy egzamin,
- położenie pojazdu zbyt blisko lewej strony łuku, po wykonaniu przejazdu do przodu – jeśli samochód zostanie ustawiony w tej pozycji, podczas cofania pojazd przekroczy linię lewym przednim kołem i potrąci pachołki ze słupkami,
- zbyt mocne skręcenie kierownicą w prawo w trakcie cofania – powoduje, że kierowca nie jest w stanie utrzymać pojazdu na pasie ruchu i wyprostować kół na czas, a tylne koło pojazdu przesuwa się na prawą linię zakrętu,
- skręt w prawo o zbyt małym promieniu i przy zbyt niskiej prędkości – powoduje nie zmieszczenie pojazdu w łuku, kierowca podczas cofania najeżdża tylnym lewym kołem na linie ograniczające lub wjeżdża na tyczkę z pachołkiem,
- nieumiejętna jazda na wzniesieniu – ruszanie z miejsca na wzniesieniu wykonuje się na specjalnie przygotowanej górce. Należy płynnie ruszyć pojazdem z miejsca wskazanego przez egzaminatora. Egzamin zostaje przerwany podczas drugiego nieudanego podejścia do ruszania na hamulcu ręcznym, po zgaśnięciu silnika lub stoczeniu się auta o więcej niż 20 centymetrów. Również brak koordynacji sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu może powodować niezdanie egzaminu.
Błędy, których można uniknąć podczas jazdy po mieście
- nieznajomość znaków drogowych,
- niestosowanie się do znaków drogowych pionowych i poziomych oraz sygnalizacji świetlnej,
- brak uważnej obserwacji otoczenia i dostosowania jazdy do zmiennych warunków na drodze,
- brak dynamiki jazdy,
- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu,
- nieumiejętność oceny odległości np. przejeżdżanie zbyt blisko innych samochodów lub pieszych,
- jazda zbyt blisko lub zbyt daleko prawej krawędzi jezdni,
- jazda pod prąd,
- zbyt duża prędkość i nieostrożna jazda w obrębie szkół, przystanków i przejść dla pieszych,
- zapominanie o kierunkowskazach np. podczas zjazdu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym,
- nieumiejętne wyprzedzanie, wymijanie lub zmiana pasa ruchu bez upewnienia się o możliwości wykonania manewru,
- skręt w lewo z nieodpowiedniego pasa na drodze o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku,
- wyprzedzanie np. rowerzysty z wjazdem na linię ciągłą lub niezachowaniem bezpiecznej odległości,
- brak korzystania z pomocniczych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, świateł, gdy to konieczne.
Błędy, których można uniknąć podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych w mieście
- zapominanie o kierunkowskazach np. podczas parkowania,
- częste gaśnięcie silnika samochodowego,
- złe ustawienie pojazdu do manewru,
- brak obserwacji otoczenia podczas wykonywania manewru lub niewystarczająca obserwacja np. tylko w jednym lusterku.
Błędy, których można uniknąć przed wykonaniem manewru hamowania awaryjnego
- złe ustawienie fotela kierowcy,
- słabe wduszenie pedału hamulca i sprzęgła.
Błędy, których można uniknąć podczas wykonywania manewru hamowania awaryjnego
- wciśnięcie pedału sprzęgła jeszcze przed hamulcem - to błąd, który może spowodować niezaliczenie zadania. Najpierw należy wcisnąć hamulec, dopiero później sprzęgło,
- nieenergiczne wduszenie pedału hamulca - hamowanie powinno być pewne, a samochód powinien w jak najkrótszym czasie zatrzymać się w miejscu,
- zmiana toru jazdy w trakcie wykonywania zadania- w tym przypadku nie można powtórzyć polecenia. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy na drodze pojawi się przeszkoda, którą należy ominąć,
- niekontrolowany poślizg - skutkuje to zmianą toru jazdy pojazdu, co powoduje niezaliczenie zadania bez możliwości poprawy,
- obydwie ręce nie znajdują się na kierownicy - kursant powinien pewnie trzymać kierownicę podczas manewru,
- włączenie się do ruchu bez upewnienia się, czy wokół jest bezpiecznie - należy pamiętać, że po zatrzymaniu samochodu trzeba się rozejrzeć czy można kontynuować jazdę,
- egzaminator może zrezygnować z wydania polecenia hamowania awaryjnego. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy warunki atmosferyczne lub warunki ruchu drogowego nie pozwalają na bezpieczne wykonanie zadania. Zgaszenie silnika pojazdu powstałe w trakcie wykonywania manewru, nie stanowi błędu.
Jak zapobiec wystąpieniu błędów, które często przerywają egzamin?
Najważniejsze jest wytrenowanie i nauczenie się tych manewrów, z którymi przyszły kierowca ma najwięcej problemów. Niektórzy uczą się dość szybko, podczas gdy inni popełniają elementarne błędy nawet pod koniec kursu prawa jazdy.
30 godzin jazdy to często za mało, żeby zostać świetnym kierowcą. Z tego powodu warto wykupić dodatkowe lekcje jazdy przed zapisaniem się na egzamin praktyczny.
Jeśli termin egzaminu jest już ustalony, kilka dodatkowych godzin z instruktorem pozwoli przećwiczyć elementy, które sprawiają najwięcej trudności. Ponadto dla początkujących kierowców, takie dodatkowe jazdy zmniejszą wrażenie braku wyczucia pojazdu podczas egzaminu.
Stres - jak opanować strach?
Bardzo często przeważającym czynnikiem, który ma wpływ na wynik egzaminów, jest zdenerwowanie. Zdawanie prawa jazdy to ważny moment w życiu i zazwyczaj powoduje ogromny stres, który niestety sprzyja potknięciom.
Napięcie towarzyszące sytuacji egzaminacyjnej można znacznie ograniczyć poprzez odpowiednie przygotowanie merytoryczne, techniczne i praktyczne. Nie bez znaczenia dla osiągnięcia sukcesu na egzaminie jest również zadbanie o wcześniejszy relaks, wypoczynek i pozytywne nastawienie.
Dzień przed egzaminem należy zadbać nie tylko o powtórzenie sobie niezbędnej wiedzy, ale przede wszystkim trzeba znaleźć czas na odpoczynek i zredukowanie napięcia np. poprzez aktywność fizyczną, ciepłą kąpiel lub spotkanie z przyjaciółmi.
Zbyt krótki sen może być powodem zapominania, dekoncentracji i problemów z percepcją na egzaminie. Dobrze zaplanowany relaks i zapewnienie sobie przynajmniej 7-8 godzin nieprzerwanego snu powinno dać lepsze rezultaty niż poświęcenie całości uwagi na przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy.
Bezpośrednio przed wyjściem na plac manewrowy warto unikać negatywnie nastawionych ludzi czekających na ten sam egzamin. Najlepiej znaleźć sobie spokojne miejsce i w ciszy powtórzyć sobie to, czego się wcześniej nauczyliśmy lub założyć słuchawki i uspokoić się przy ulubionej muzyce.
Istotną sprawą, która wpływa na powodzenie egzaminu, jest zachowanie spokoju podczas jazdy. W czasie egzaminu ocenie podlega nie tylko znajomość przepisów i umiejętności kierowcy, ale także sposób reagowania podczas trudnych sytuacji na drodze. Zachowanie spokoju to absolutna podstawa, nie powinno się ulegać panice, a w nerwowych momentach należy wziąć głęboki oddech i jechać dalej.
Dobrym pomysłem jest również zwizualizowanie sobie sytuacji wywołującej niepokój np. losowania pytań na egzaminie. Wyobrażenie sobie przebiegu egzaminu może okazać się pomocne w oswojeniu się ze strachem, pozwoli przeanalizować swoje uczucia i nauczyć się nad nimi panować.
W celu ograniczenia napięcia przedegzaminacyjnego warto, w dniu egzaminu, umówić się na dodatkową jazdę doszkalającą, pomoże to poczuć się pewniej za kierownicą i przygotuje na to, co nastąpi w rzeczywistości.
Dreszczyku emocji, jaki towarzyszy sytuacji egzaminacyjnej nie da się w pełni wyeliminować, jednak krótkotrwały stres ma swoją pozytywną stronę. Taki pozytywny stres objawia się pobudzeniem organizmu i podekscytowaniem, ułatwia wykonywanie trudnych czynności i sprawia, że potrafimy pokonać wewnętrzne bariery, może też okazać się pomocny w kwestii poprawienia koncentracji i uwagi.
Negatywne myślenie nie pomoże w redukowaniu stresu przed egzaminem, a całkowita panika nie zadziała mobilizująco. Dlatego warto zdać sobie sprawę, że egzamin na prawo jazdy nie jest przeszkodą w naszym życiu, a raczej wyzwaniem, którego pozytywny wynik leży w zasięgu naszych możliwości.
Kluczem do sukcesu jest pozytywne myślenie, zaufanie do swojej wiedzy i umiejętności oraz nabranie dystansu do sytuacji. Niezaliczenie egzaminu nie jest życiową porażką – zawsze można podejść do niego ponownie.