Spis treści
Czym jest licencja spedycyjna?
Licencja spedycyjna, a właściwie licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy i/lub osób to dokument uprawniający do pośredniczenia w procesie organizowania i planowania przewozów.
Przedsiębiorstwa posiadające licencję spedycyjną są uprawnione jedynie do organizowania transportów dla innych firm, które oferują usługi transportowe. Nie mogą natomiast same świadczyć usług w zakresie przewozu towarów i/lub osób.
Jak długo ważna jest licencja spedytora?
Zgodnie z § 2. ust. 1. pkt. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. okres ważności licencji spedycyjnej może wynosić od 2 do 50 lat.
Czy licencja spedytora jest międzynarodowa?
Licencja spedytora, w przeciwieństwie do licencji na transport, nie jest podzielona na licencję krajową i licencję międzynarodową. Osoba, która uzyskała licencję spedycyjną na wykonywanie transportu w zakresie pośrednictwa przy przewozie w Polsce, może z powodzeniem korzystać z niej również na terenie innych krajów wspólnoty UE.
Kto wydaje licencję spedycyjną na transport?
Według art. 7 ust. 4 ustawy o transporcie drogowym, właściwym organem uprawnionym do wydania licencji na transport (a także do odmowy jej wydania lub cofnięcia), jest organ samorządu terytorialnego. W przypadku starania się o uzyskanie licencji spedycyjnej należy więc udać się do Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta na prawach powiatu.
Właściwy urząd dla danego przedsiębiorstwa, to ten odpowiadający adresowi siedziby firmy określonej w KRS. W przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, znaczenie ma adres, pod którym prowadzona jest działalność gospodarcza, określony w CEiDG.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać licencję spedytora w 2025?
Każda osoba, która zamierza prowadzić działalność w zakresie transportu drogowego związaną ze świadczeniem usług pośrednictwa przy przewozie, zobowiązana jest do uzyskania odpowiedniego zezwolenia. Dokument ten stanowi potwierdzenie, że działalność prowadzona jest legalnie i tym samym spełnia odpowiednie wymagania.
W celu uzyskania licencji spedycyjnej należy spełnić warunki przewidziane w art. 5c ust. 2 ustawy o transporcie. Ustawa ta określa, że osoba ubiegająca się o przyznanie licencji musi udowodnić, iż:
- nie została skazana za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, środowisku i warunkom pracy i płacy, obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów oraz innych przypadków związanych z działalnością spedycyjną,
- nie otrzymała prawomocnego orzeczenia zakazującego działalności w obszarze transportu drogowego (dotyczy to zarówno przedsiębiorcy, jak i wszystkich członków organu zarządzającego osoby prawnej, spółki jawnej czy spółki komandytowej),
- przynajmniej jeden pracownik w przedsiębiorstwie, zajmujący się zarządzaniem transportem, posiada Certyfikat Kompetencji Zawodowych,
- przedsiębiorstwo posiada odpowiednie środki finansowe.
W przypadku spełnienia wszystkich powyższych warunków należy złożyć odpowiedni wniosek, który stanowił będzie podstawę do przyznania licencji spedycyjnej.
Jakie wymagania finansowe musi spełniać firma?
Przedsiębiorca chcący uzyskać licencją transportową na pośrednictwo przy przewozie osób i/lub rzeczy musi wykazać, iż posiada środki finansowe lub majątek w wysokości 50 000 euro.
Przy obliczaniu majątku należy brać pod uwagę średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski (NBP) 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym ocenia się sytuację finansową przedsiębiorstwa.
Certyfikat Kompetencji Zawodowych
Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika Drogowego to dokument, który potwierdza że przedsiębiorca posiada kompletną wiedzę i umiejętności z zakresu transportu, pozwalające na prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie. Dokument ten jest niezbędny do uzyskania licencji transportowych.
W jaki sposób ubiegać się licencję spedycyjną 2025? - wymagane dokumenty
Jak już wcześniej zostało to przytoczone, każda osoba pragnąca prowadzić działalność polegającą na pośredniczeniu przy przewozie rzeczy zobowiązana jest do uzyskania licencji.
Gdzie złożyć wniosek o licencję spedycyjną?
Aby ubiegać się o licencję spedycyjną, przedsiębiorca musi się udać do odpowiedniego urzędu właściwego dla siedziby firmy (może to być Starostwo Powiatowe lub Urząd Miasta na prawach powiatu), aby złożyć wniosek.
Co powinien zawierać wniosek o licencję spedycyjną?
Wniosek o udzielenie licencji powinien zawierać takie dane jak:
- dane osobowe,
- dane adresowe siedziby firmy oraz przedsiębiorcy,
- dane kontaktowe,
- NIP,
- miejsce rejestracji przedsiębiorcy (CEiDG lub KRS),
- okres ważności licencji.
Dodatkowo do wniosku należy załączyć:
- oświadczenie osoby zarządzającej transportem,
- oświadczenie o spełnieniu wymogu dobrej reputacji - odnosi się ono do braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu oraz braku zakazu prowadzenia działalności związanej z transportem drogowym,
- kopię Certyfikatu Kompetencji Zawodowych,
- dokumenty potwierdzające zdolność finansową - może to być roczne sprawozdanie finansowe lub dokumenty potwierdzające dysponowanie odpowiednimi środkami pieniężnymi (mogą to również być akty własności nieruchomości, poręczenia lub gwarancje bankowe, zbywalne papiery wartościowe, akcje czy udziały),
- oświadczenie członków zarządu/osoby zarządzającej spółką/przedsiębiorstwem,
- dowód uiszczenia opłaty za licencję.
Po dostarczeniu kompletu dokumentów urząd sprawdzi poprawność danych, a następnie wyda decyzję o udzieleniu licencji.
Jak długo należy czekać za wydaniem licencji spedycyjnej?
W przypadku, gdy wszystkie dane we wniosku oraz nierozłącznych załącznikach są kompletne, poprawne jak również spełnione otrzymuje się licencję spedycyjną.
Cała procedura rozpatrzenia wniosku zazwyczaj trwa miesiąc, jednakże w niektórych sytuacjach może potrwać do 2 miesięcy. O przedłużenia czasu rozpatrzenia wniosku wnioskodawca musi zostać poinformowany.
Czy można się odwołać od decyzji urzędu o wydaniu licencji?
Osoba, której odrzucono wniosek o uzyskanie licencji spedycyjnej ma możliwość odwołania się od decyzji w Samorządowym Kolegium Odwoławczym.
Aby tego dokonać wystarczy w terminie 14 dni od daty wydania decyzji złożyć odwołanie w Starostwie Powiatowym, gdzie składano wniosek o uzyskanie licencji.
Warto również wspomnieć, iż istnieje możliwość zrzeczenia się swojego prawa do odwołania i w takim przypadku decyzja prędzej staje się prawomocna oraz ostateczna.
Zmiana danych
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli wystąpią zmiany w danych zawartych we wniosku, konieczne jest niezwłoczne zgłoszenie tego faktu do organu wydającego licencję. Zgłoszenie to musi nastąpić nie później niż w przeciągu 28 dni od dnia zaistnienia zmiany.
Należy również podkreślić, że w przypadku gdy zmiany te dotyczą danych zawartych w licencji to niezbędne staje się złożenie wniosku o zmianę tych danych, który jest zgodny ze wzorem zamieszczonym na stronie urzędu.

Ile kosztuje uzyskanie licencji spedycyjnej w 2025?
Jednym z warunków uzyskania licencji spedycyjnej jest wniesienie opłaty, której wysokość określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 sierpnia 2013 roku. W tym akcie prawnym znajduje się zapis odnoszący się do opłat za licencję na wykonywanie transportu.
Koszty te zależne są od okresu, na jaki przyznawana jest licencja spedycyjna i odpowiednio wynoszą:
- licencja spedycyjna na okres od 2 do 15 lat – 800 zł,
- licencja spedycyjna na okres od 15 do 30 lat – 900 zł,
- licencja spedycyjna na okres od 30 do 50 lat – 1000 zł.
Czy licencja spedycyjna może zostać cofnięta?
Zgodnie z art. 15 ustawy istnieje szereg przypadków, przez które można stracić licencję spedycyjną. Są to m.in.:
- wydanie orzeczenia o zakazie wykonywania działalności gospodarczej objętej licencją,
- nie podjęcie działalności objętej licencją w ciągu 6 miesięcy od dnia jej wydania,
- brak spełniania wymagań uprawniających do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego rzeczy i/lub osób,
- naruszenie warunków określonych w licencji,
- odstąpienie licencji osobie trzeciej,
- zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej na okres 6 miesięcy,
- naruszenie przepisów z zakresu czasu pracy kierowców i/lub kwalifikacji kierowców,
- wykonywanie pośrednictwa na rzecz przedsiębiorstwa nieposiadającego licencji na transport rzeczy i/lub osób.
Naruszenie niektórych z wymienionych przypadków nie zawsze musi prowadzić do cofnięcia licencji. Może to skutkować jedynie otrzymaniem pisemnego ostrzeżenia, które zawiera zapis, iż w przypadku powtórnego wykrycia nieprawidłowości zostanie wszczęte postępowanie w sprawie cofnięcia licencji.
Przedsiębiorca, który utracił licencję spedycyjną może uzyskać ją ponownie nie wcześniej, niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jej cofnięciu.
Czym różni się licencja spedycyjna od licencji transportowej?
Transport i spedycja to dwa pojęcia, które często są ze sobą błędnie utożsamiane. W rzeczywistości, choć spedytor i przewoźnik mają wiele wspólnego, to zakres ich obowiązków i odpowiedzialności jest różny. Każdy z nich potrzebuje też stosownej licencji do prowadzenia swojej działalności.
Licencja spedycyjna to inaczej licencja na pośrednictwo przy przewozie rzeczy lub osób. Uprawnia ona do organizacji transportu, zarówno krajowego, jak i międzynarodowego od jednego punktu do drugiego.
Do obowiązków spedytora należą m.in.:
- zaplanowanie całego transportu,
- optymalizacja tras,
- dopełnienie formalności prawnych,
- przygotowanie niezbędnych dokumentów,
- koordynacja pracy poszczególnych podmiotów zaangażowanych w przewóz.
Z kolei licencja na transport, uprawniająca do wykonywania przewozów międzynarodowych (licencja wspólnotowa), czy też realizowanych w całości na terenie Polski (zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego), wydawana jest przewoźnikom, których głównym zadaniem jest przewóz towarów z punktu A do punktu B.
Można więc powiedzieć, że zakres działalności firm spedycyjnych jest szerszy, jednak ich funkcjonowanie nie byłoby możliwe bez współpracy z przewoźnikami, posiadającymi licencje.
Licencja spedycyjna do 3,5t – jakie wprowadzono zmiany?
Rewolucyjne zmiany dla wszystkich przedsiębiorców działających w branży transportowej nastąpiły w 2022 roku. Wtedy to w życie weszły kolejne zmiany związane z pojawieniem się Pakietu Mobilności.
Zgodnie z tymi regulacjami przedsiębiorcy wykonujący usługi transportowe busami o DMC powyżej 2,5 tony, a poniżej 3,5 tony, muszą posiadać licencję na transport międzynarodowy (licencję wspólnotową), gdzie do 2022 roku obowiązek ten dotyczył pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 t.
Warto zaznaczyć, że wcześniej wspomniane zmiany dotyczą jedynie przewozów międzynarodowych realizowanych na terenie Unii Europejskiej.
Wprowadzenie nowych przepisów spowodowało spore zamieszanie wśród firm spedycyjnych, które nie były pewne, jak mają je interpretować, i czy posiadane przez nie licencje spedycyjne będą wystarczające do wykonywania dotychczasowych obowiązków.
Rzeczywiście można zauważyć, że zmiany w rozporządzeniu, nie określają jasno, czy spedytor, który zajmuje się pośredniczeniem w transporcie pojazdami o DMC poniżej 3,5 tony musi posiadać odrębną licencję spedycyjną.
Można jednak wywnioskować, że pośrednicząc w międzynarodowym przewozie rzeczy i działając na zlecenie firmy transportowej, nie ma takiego obowiązku. Wyjątek stanowi jednak sytuacja, w której przedsiębiorstwo spedycyjne dysponuje własnymi pojazdami i tym samym pełni także funkcję przewoźnika, licencja wspólnotowa jest konieczna, a za jej brak grożą poważne kary do nawet 12 000 zł.
Czy można użyczyć licencję spedycyjną?
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, licencji nie można odstępować, ani przenosić na osobę trzecią. Próba odstąpienia może zakończyć się cofnięciem licencji.