Spis treści
Czym jest HDS?
Żuraw przenośny HDS (Hydrauliczny Dźwig Samochodowy) a właściwie żuraw przenośny montowany na podwoziu samochodowym, to pojazd wyposażony w układ hydrauliczny służący do podnoszenia i transportowania ciężkich ładunków.
Do czego służy hydrauliczny dźwig samochodowy?
Żuraw HDS umożliwia przenoszenie bardzo ciężkich ładunków, jego udźwig to nawet 16 ton. Stosuje się go do załadunku i rozładunku np.:
- materiałów budowlanych (m.in. cegły, pustaki),
- wyposażenia i maszyn (m.in. małe maszyny budowlane, palety z towarem),
- kontenerów,
- metalowych stelaży (m.in. belki, elementy dachowe).
Oprócz tego żurawie mają możliwość precyzyjnego podnoszenia i przemieszczania osób w specjalnych koszach, dzięki czemu wykorzystywane są przy:
- pracach konserwacyjnych (np. mycie okien),
- pracach malarskich i budowlanych,
- montażu elementów konstrukcyjnych,
- pracach naprawczych i inspekcjach linii energetycznych,
- akcjach ratowniczych,
- przycinaniu drzew.
Gdzie są stosowane żurawie przeładunkowe?
Ze względu na swoją mobilność żurawie HDS stanowią kluczowe narzędzie w różnorodnych branżach. Za ich pomocą można kompleksowo realizować różne zlecenia, gdyż pozwalają one nie tylko załadowywać i rozładowywać ładunek, ale również przewozić go "z punktu A do B".
Żurawie stosowane są m.in. w:
- branży budowlanej - najczęściej do transportu ciężkich materiałów oraz konstrukcji metalowych stosowanych w budownictwie,
- usługach transportowych i logistyce - do podnoszenia kontenerów, czy towarów na paletach,
- przemyśle - do manipulacji różnymi materiałami oraz urządzeniami stosowanymi w gałęziach przemysłu,
- rolnictwie – do podnoszenia i transportu maszyn rolniczych, materiałów siewnych, czy nawozów,
- energetyce – stosowany do montażu oraz utrzymania instalacji energetycznych,
- ratownictwie – używany przez służby ratownicze m.in. w celu usunięcia szkód wywołanych nawałnicami.
Budowa dźwigu HDS
Budowa żurawi HDS może się różnić w zależności od wielu czynników. Producenci zazwyczaj posiadają w swoim asortymencie szeroki wybór samochodów HDS, które różnią się m.in. swoimi parametrami. Są jednak pewne elementy wspólne, które składają się na budowę żurawia przenośnego, a są nimi:
- podpory – elementy konstrukcyjne używane do zwiększenia stabilności podstawy żurawia, zapobiegające przewróceniu podczas pracy,
- podstawa żurawia – platforma, na której zamontowany jest cały HDS (np. samochód ciężarowy),
- mechanizm obrotu kolumny – mechanizm u podstawy żurawia napędzany najczęściej silnikiem hydraulicznym i umożliwiający obrót ramieniem wokół własnej osi,
- konstrukcja kolumny – główny element żurawia w formie profilu skrzynkowego z silnikiem umożliwiającym przechylanie ramienia,
- konstrukcja wysięgnika – element żurawia, również w formie profilu skrzynkowego przyłączony do kolumny i posiadający siłowniki umożliwiające zginanie wysięgnika,
- wysięgnik – element składający się najczęściej z sekcji teleskopowych umożliwiających wydłużanie ramienia, na końcu którego znajduje się osprzęt,
- rotator – element w postaci silnika hydraulicznego, montowany na końcu wysięgnika (czasem wbudowany w chwytak), który umożliwia obrót wokół własnej osi zamocowanego osprzętu,
- osprzęt – akcesoria w postaci haków, chwytaków, koszy lub innych narzędzi mocowanych do żurawia.
Jakie wyróżnia się rodzaje żurawi hydraulicznych montowanych do samochodu?
Żurawie HDS nie posiadają oficjalnego, standaryzowanego podziału na rodzaje. Niemniej jednak, wielu producentów wprowadza własne kategorie, grupy lub klasyfikacje w celu zorganizowania swojego asortymentu. Poniżej przedstawiamy niektóre przykładowe grupy żurawi, które producenci mogą wyróżniać w swoich ofertach:
Podział ze względu na nośność pojazdu:
- żurawie lekkie,
- żurawie średnie,
- żurawie ciężkie.
Podział ze względu na zastosowanie pojazdu:
- żurawie przeładunkowe ogólnego przeznaczenia,
- żurawie do drewna,
- żurawie do recyklingu,
- żurawie komunalne,
- żurawie z koszem.
Podział ze względu na sposób montażu urządzenia dźwigowego:
- za kabiną kierowcy,
- za skrzynią ładunkową,
- w środkowej jego części.
Każde przedsiębiorstwo może określać także inne, własne rodzaje żurawi HDS, dostosowując je do specyficznych potrzeb klientów i wymagań danego zastosowania. Aby otrzymać dokładniejsze informacje na ten temat warto zajrzeć na oficjalne strony internetowe producentów.
Czy do obsługi są wymagane uprawnienia HDS?
W Polsce operowanie pojazdami HDS (również ich konserwacja) wymaga posiadania stosownych kwalifikacji. Obowiązek ich posiadania określa ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami żurawie HDS podlegają pod Urząd Dozoru Technicznego (UDT). To on zajmuje się całym procesem egzaminu, wydaniem oraz przedłużaniem kwalifikacji.
Uprawnienia HDS uzyskuje się odbywając kurs na żurawie HDS oraz zdając egzamin przed komisją powołaną przez UDT, gdzie sprawdzana jest wiedza teoretyczna (z wiedzy ogólnej na temat HDS oraz zasad BHP), a także umiejętności praktyczne z obsługi urządzenia.
Najpopularniejsi producenci żurawi do transportu HDS
Popularność samochodów z HDS sprawia, że na rynku dostępnych jest kilku czołowych producentów, którzy odgrywają kluczową rolę w tej dziedzinie.
To przedsiębiorstwa o ugruntowanej reputacji, znane z wysokiej jakości sprzętu i innowacyjnych rozwiązań. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych producentów żurawi hydraulicznych:
- Hiab - szwedzkie przedsiębiorstwo założone w 1944 roku. Światowy lider w produkcji oraz wynalazca żurawi przeładunkowych (HDS). Firma znana jest z innowacyjnych technologii oraz szerokiej gamy oferowanych produktów,
- Palfinger - austriackie międzynarodowe przedsiębiorstwo założone w 1932 roku, aktualnie posiadające swoje spółki w 32 krajach. Firma zajmuje się produkcją Hydraulicznych Dźwigów Samochodowych (HDS) oraz innych zaawansowanych rozwiązań do manipulacji ładunkiem,
- HMF - duńska firma zajmująca się w głównej mierze produkcją żurawi HDS. Przedsiębiorstwo posiada rozległą sieć sprzedaży i serwisów, obejmującą ponad 50 państw,
- Fassi - włoski producent wszelkiego rodzaju dźwigów hydraulicznych. Przedsiębiorstwo produkuje rocznie ok. 12 000 dźwigów, które są dystrybuowane i sprzedawane w wielu krajach na całym świecie.