Spis treści
Co to jest system e-TOLL?
e-TOLL jest innowacyjnym narzędziem do poboru opłaty elektronicznej za przejazd stworzonym i kontrolowanym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Za wprowadzenie tej nowej technologii odpowiada Instytut Łączności podporządkowany Ministerstwu Cyfryzacji. Uruchomienie systemu nastąpiło 24 czerwca 2021 roku i zastąpiono nim, wcześniej używany system viaTOLL.
Korzystanie z systemu e-TOLL umożliwia opłacenie przejazdu, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, odpłatnymi odcinkami państwowych dróg:
- A2 Konin-Stryków,
- A4 Wrocław-Sośnica.
e-TOLL nie korzysta z technologii przesyłu danych drogą radiową (DSRC), tak jak poprzedni system viaTOLL. System oparty jest o technologię bezprzewodowej transmisji danych, przy zastosowaniu technologii pozycjonowania satelitarnego (GNSS).
GNSS (Global Navigation Satellite Systems) pozwala na rejestrowanie aktualnego położenia pojazdów dzięki technologii lokalizacji satelitarnej. Dzięki temu kierowca, w czasie rzeczywistym, dostaje informacje o wymogach dotyczących opłat za przejazd wybranymi odcinkami autostrad, dróg ekspresowych i krajowych.
Zastosowanie systemu e-TOLL przyczyniło się do przyspieszenia przejazdów, na wybranych odcinkach dróg, dzięki zamianie realnych bramownic na bramki wirtualne.

Jak przebiega integracja z systemem e-TOLL?
Od 1 października 2021 system e-TOLL jest jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej. Dotychczasowi użytkownicy innych przyrządów mają do wyboru korzystanie z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych kompatybilnych z e-TOLL.
Dzięki zastosowaniu otwartego modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń, wykorzystywanych do naliczenia opłaty, kierowcy i nadzorujący pojazdami mogą wybrać najodpowiedniejszą dla siebie metodę przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu:
- OBU i ZSL można nabyć na zasadach wolnorynkowych u wielu dostawców oferujących różne typy urządzeń GPS obsługujących e-TOLL,
- aplikację e-TOLL PL na urządzenia z systemem Android można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play, a te z oprogramowaniem iOS z AppStore.
ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacji:
- trwały montaż w pojeździe – Zewnętrzny System Lokalizacyjny jest modułem GPS na stałe zintegrowanym z komputerem pokładowym oraz cyfrowym tachografem,
- dostęp do dużej ilości danych z systemu – lokalizator po fabrycznym zamontowaniu w samochodzie, umożliwia zdobycie potrzebnych danych o konieczności opłat za przejazd oraz dostarcza użytkownikowi sporą ilość dodatkowych informacji np. o ilości spalanego paliwa, czy historii przejechanych tras,
- łatwość zasilania – działanie bez użycia zewnętrznego źródła energii.
OBU – On-Board Unit:
- wiele możliwości montażu w pojeździe – OBU, czyli On Board Unit jest wielofunkcyjnym i przenośnym urządzeniem pokładowym, które może zostać zainstalowane w dowolnym pojeździe w zależności od potrzeb,
- uniwersalność – urządzenie pozwala na przełączanie go pomiędzy poszczególnymi pojazdami i monitorowanie ich tras, bez konieczności trwałej instalacji w wyłącznie jednym pojeździe,
- dostęp do dużej ilości danych z systemu – lokalizator podobnie jak ZSL umożliwia zdobycie potrzebnych danych o konieczności opłat za przejazd oraz dostarcza użytkownikowi sporą ilość dodatkowych informacji,
- łatwość zasilania – energia doprowadzana za pomocą zapalniczki samochodowej lub złącza OBD.
Aplikacja e-TOLL na urządzeniu mobilnym:
- może być zainstalowana na dowolnym urządzeniu mobilnym – telefonie lub tablecie i nie wymaga dodatkowej instalacji w pojeździe. Jest to darmowe narzędzie służące do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po płatnych odcinkach dróg krajowych,
- do działania potrzebuje stale uruchomionego urządzenia mobilnego z dostępem do danych o lokalizacji,
- umożliwia wniesienie opłaty elektronicznej dla wszystkich pojazdów za przejazd odpłatnymi odcinkami autostrad państwowych A2 i A4 oraz doładowanie stanu konta i monitorowanie przewozu towarów wrażliwych,
- aplikacje e-TOLL i e-TOLL PL BILET są bezpłatne i łatwo dostępne u zewnętrznych podmiotów.

Jakie pojazdy podlegają opłacie za przejazd?
Z możliwości płacenia w systemie mogą korzystać zarówno kierowcy pojazdów ciężkich jak i lekkich.
Przejazdy pojazdów lekkich
Kierowcy pojazdów lekkich (aut osobowych i motocykli) na państwowych autostradach mogą opłacać przejazdy na cztery sposoby:
- elektroniczna forma zakupu e-biletu autostradowego w aplikacji e-TOLL PL BILET lub aplikacjach partnerów systemu e-TOLL (Autopay, Spark, ORLEN PAY, mFlota, SkyCash, mPay),
- elektroniczna forma zakupu e-biletu autostradowego w sklepie na etoll.gov.pl,
- bilet autostradowy zakupiony w stacjonarnych punktach obsługi na stacjach paliw sieci PKN ORLEN i LOTOS,
- na podstawie lokalizacji w e- TOLL, jednakowo jak to ma miejsce w przypadku pojazdów ciężkich, czyli za pomocą urządzeń OBU/ZSL lub z wykorzystaniem aplikacji e-TOLL PL.
Przejazdy pojazdów ciężkich
System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich kierowców prowadzących pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów jak:
- samochody pasażerskie z przyczepą o ich łącznej DMC powyżej 3,5 tony,
- mikrobusy z przyczepą i ilością miejsc siedzących mniejszą niż 9, o łącznej DMC pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe z naczepą o DMC powyżej 3,5 tony,
- ciągnik siodłowe bez naczepy o DMC powyżej 3,5 tony,
- samochody dostawcze ważące powyżej 3,5 tony,
- samochody ciężarowe o DMC co najmniej 12 ton,
- samochody ciężarowe z przyczepą i dyszlem o DMC minimum 12 ton,
- ciągniki siodłowe z naczepą o DMC powyżej 12 ton,
- autokary lub autobusy, które mają powyżej 9 miejsc siedzących, wliczając kierowcę,
- autokary lub autobusy z przyczepą, które mają powyżej 9 miejsc siedzących, wliczając kierowcę.
Jakie pojazdy są zwolnione z obowiązkowych opłat?
Pojazdy zwolnione z opłaty elektronicznej za przejazd to:
- zarządcy dróg krajowych,
- ciągniki rolnicze,
- służby ratownicze,
- Straż Graniczna,
- Biuro Ochrony Rządu,
- Inspekcja Transportu Drogowego,
- Służba Celna, Więzienna i Policja,
- jeżeli wskazują na to zapisy zawarte w odpowiedniej umowie - Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej wraz z innymi krajami członkowskimi.

Jak przebiega rejestracja w systemie e-TOLL?
Internetowe Konto Klienta
IKK, czyli Internetowe konto klienta, to główny moduł systemu e-TOLL skupiający zarejestrowanych użytkowników, pozwalający na:
- korzystanie z funkcjonalności systemu, niezwiązanego z obowiązkiem podpisywania umowy,
- nadawanie upoważnień do przetwarzania danych użytkowników,
- realizowanie i zarządzanie płatnościami oraz automatyczne powiadomienia o opłatach,
- doładowanie konta na różne sposoby, płatności online, szybkie przelewy, BLIK płatności kartą płatniczą/flotową, stałe przelewy,
- wyliczanie ryczałtów samochodowych za paliwo,
- administrowanie pojazdów i lokowanie ich do konkretnych kont rozliczeniowych,
- monitorowanie i nadzorowanie urządzeń GPS w trybie online (relokacja między pojazdami niewymagająca obecności petenta w MOK),
- stały kontakt z pracownikiem systemu e-TOLL, w tym możliwość złożenia reklamacji.
Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (EETS)
Aby móc uiścić jednolitą opłatę za przejazd użytkownicy odpłatnych dróg na obszarze Unii Europejskiej mogą skorzystać z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS).
Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (EETS) ma na celu umożliwienie użytkownikom europejskich dróg odpłatnych, wyrównanej opłaty za przejazd.
Zapłaty dokonuje się w ramach jednej umowy, zawartej z zewnętrzną firmą, obsługującą płatności EETS za pomocą konta użytkownika i jednego urządzenia pokładowego (OBU).
Opłata pobierana podczas korzystania z usługi EETS nie ulega zmianie, a nałożona jest przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Samo rozliczenie dokonuje się pomiędzy Dostawcą EETS, a Szefem Krajowej Administracji Skarbowej. Zarówno użytkownicy systemu e-TOLL, a także współpracujący z Dostawcami EETS poniosą takie same ustawowe konsekwencje braku opłat wynikających z umowy.
Krajowa Administracja Skarbowa wraz z Inspekcją Transportu Drogowego to instytucje odpowiadające za kontrolowanie należności.
Wszelkie informacje o terenach objętych funkcjonowaniem EETS przedstawione są w poniższych dokumentach udostępnionych przez państwa członkowskie:
- rejestrze obszarów EETS na terytorium państwa UE,
- ewidencji zarejestrowanych w konkretnym państwie dostawców EETS,
- danych biura kontaktowego ds. EETS.
Jak wygląda rejestracja w systemie?
Rejestracja za pośrednictwem Internetu na stronie etoll.gov.pl, dokonywana po zapisaniu się do IKK
Krok 1 - logowanie:
- za pośrednictwem portalu login.gov.pl uwierzytelniając dane personalne profilem zaufanym, e-dowodem bądź bankowością elektroniczną,
- wykorzystując aplikację mObywatel,
- zakładając konto, wykorzystując do tego dane identyfikacyjne, tj. imię i nazwisko, e-mail, numer dokumentu tożsamości – do rejestracji konta niezbędne będzie użycie loginu i hasła.
Krok 2 – rejestracja podmiotu
- osoba prywatna,
- działalność firmowa – po przedstawieniu zaświadczenia rejestracyjnego działalności bądź pełnomocnictwa reprezentowania firmy i zweryfikowaniu powyższych dokumentów konto zostanie założone i potwierdzone.
Krok 3 – tworzenie konta rozliczeniowego
Krok 4 – dodanie pojazdu
- przy użyciu numeru rejestracyjnego oraz numeru VIN,
- system CEPIK automatycznie przenosi dane pojazdu, którego rejestracja nastąpiła w Polsce.
Krok 5 – wybór formy finansowania przejazdu
- forma przedpłaty – zasilenie konta odpowiednią kwotą za pośrednictwem przelewu bankowego, karty płatniczej, karty flotowej bądź BLIK-iem, które to zostanie obciążone po przejechaniu konkretnych odcinków odpłatnych tras,
- płatności cykliczne z zabezpieczeniem – taka możliwość jest proponowana użytkownikowi w procesie rejestracji.
Dostępnych jest kilka możliwych opcji w celu zabezpieczenie należności:
- depozyt w formie wpłaty pieniężnej,
- gwarancja bankowa,
- ubezpieczenie,
- poręczenie osoby trzeciej.
Zanim prawidłowo przypisane zabezpieczenie zostanie zatwierdzone, można korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty. Każde konto zawierać może kilka zarejestrowanych pojazdów.
Krok 6 – dodawanie urządzenia pokładowego
- aplikacja e-TOLL PL,
- OBU (On-Board Unit),
- ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny).
Krok 7 – powiązanie urządzenia z pojazdem
Krok 8 – aktywacja urządzenia
System automatycznie dokona aktywacji urządzenia pokładowego w dodanym pojeździe. Po aktywacji możliwa jest podróż po trasach, na których wyznaczone są pobory opłaty elektronicznej.
Rejestracja przez wybranego dostawcę kart flotowych
- rejestracja i kompleksowa obsługa rozliczeń w systemie e-TOLL nie odbędzie się bez podania dostawcy kart flotowych danych koniecznych do weryfikacji osobowej bądź firmowej,
- możliwość zarządzania swoim kontem IKK (należy podać dostawcy kart flotowych dane upoważnionych osób).
Dokonanie rejestracji w MOK
Miejsca Obsługi Klienta otwarte są całodobowo i dostępne w 100 lokalizacjach. Bezpośrednio na miejscu użytkownik tras ma możliwość zarejestrowania się w MOK.
W celu rejestracji w punkcie potrzebne będą:
- dowód osobisty,
- w przypadku firmy – dokument potwierdzający upoważnienie do jej reprezentowania przez osobę rejestrującą,
- dokument określający kategorię pojazdu oraz dokument potwierdzający jego klasę emisji spalin – dowód rejestracyjny. Informacje niezawarte w dowodzie rejestracyjnym, należy przedstawić posługując się np. kartą pojazdu, wyciągu ze świadectwa homologacji, certyfikatu EURO czy posiadać zaświadczenie o zgodności CE.
Szybka ścieżka rejestracji w e-TOLL
Osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze proces rejestracji mogą przejść w sposób skrócony i zautomatyzowany.
Krok 1 – logowanie
- logowanie do systemu IKK możliwe jest za pomocą profilu zaufanego przy użyciu ePUAP, aplikacji mObywatel, bądź bankowości elektronicznej,
- podanie kodu autoryzacyjnego SMS,
- wybranie rejestracji uproszczonej.
Krok 2 – wypełnienie danych rejestracji
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer urządzenia pokładowego,
- adres e-mail.
Krok 3 – możliwe sposoby płatności bądź przedpłata
- przygotowanie wybranej kwoty, min. 20 PLN,
- dokonanie płatności dowolną metodą z dostępnych.
Krok 4 – zatwierdzenie danych
Automatyzacja systemu doprowadza do powiązania wprowadzonych danych konta i tym samym rozpoczyna działanie urządzenia pokładowego znajdującego się w pojeździe.
Rejestracja w aplikacji
Telefon kierowcy, który porusza się pojazdem zarejestrowanym w IKK, dzięki aplikacji e-TOLL będzie służył jako urządzenie pokładowe.
Do pierwszego przejazdu z użyciem aplikacji niezbędne będzie uruchomienie i konfiguracja aplikacji.
Krok 1 – instrukcja instalacji aplikacji mobilnej na telefon bądź tablet, który posiada kierowca
- aplikację można pobrać bezpłatnie w sklepie Google Play dla urządzeń posiadających system Android w wersji 6.0 lub nowszej oraz w sklepie AppStore dla urządzeń z systemem iOS w wersji 13, lub nowszej,
- niezbędne jest zezwolenie na opcję ciągłego dostępu do lokalizacji urządzenia ustawione w opcjach telefonu bądź tabletu. Należy wyłączyć bądź ograniczyć tryb oszczędzania bądź optymalizacji baterii dla aplikacji.
Krok 2 – założenie indywidualnego konta w Internetowym Koncie Klienta
Serwis mojekonto.etoll.gov.pl udostępnia możliwość rejestracji w IKK.
Krok 3 – generowanie identyfikatora biznesowego urządzenia
Aplikacja mobilna e-TOLL PL traktowana jest jako urządzenie pokładowe dopiero po wygenerowaniu identyfikatora i przedstawieniu go w IKK. W takiej sytuacji nie będzie możliwe przypisanie jej do konkretnego pojazdu.
Krok 4 – rozpoczęcie przejazdu
Wybór typu przejazdu:
- pojazdy ciężkie – wyznaczenie obowiązku zapłaty w wersji elektronicznej za przejazdy po trasach obciążających finansowo pojazdy i zespoły pojazdów DMC powyżej 3,5 tony,
- przewozy SENT – obsługa przewozu towarów zgłoszonych w rejestrze SENT,
- pojazdy lekkie – podróż, podczas której kierowca wykorzystuje płatne odcinki dróg bądź autostrad państwowych posługując się pojazdami i zespołami pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony.
Krok 5 – wybranie pojazdu
Opcja ta jest dostępna, jeśli w aplikacji przypisanych jest więcej niż jeden pojazd.
Krok 6 – wybór sposobu monitorowania przejazdu
- aplikacja e-TOLL PL,
- ZSL lub OBU.
Krok 7 – rozpoczęcie jazdy
Licznik czasu trwania przejazdu rozpoczyna się po naciśnięciu przycisku „rozpocznij” i tym samym uaktywnia czas trwania jazdy. Poprzedzone jest to konfiguracją samego przejazdu.
Dane lokalizacyjne z urządzenia są zbierane i wysyłane, za pomocą połączenia z Internetem, do systemu koordynującego pracą aplikacji.
Możliwe jest dostrzeżenie trzech ikon i każda z nich informuje o ważnej dla użytkownika zmianie. Jest to:
- stan sieci,
- poziom naładowania baterii,
- połączeniu z danymi GPS.
Ikona w kolorze zielonym świadczy o prawidłowości działania modułów.
Krok 8 – zakończenie i podsumowanie przejazdu
Przejazd kończy się załączeniem przycisku „zakończ przejazd”. W tym momencie na wyświetlaczu urządzenia użytkownik zobaczy podsumowanie przejazdu – w zależności od wybranej formy (przejazd płatny bądź SENT).
Jak wygląda realizacja przewozu SENT?
Realizacje obowiązków przewoźników towarów wrażliwych stają się możliwe dzięki aplikacji e-TOLL, która to zintegrowana jest z systemem SENT. Wykonywane jest to poprzez:
- rozpoczęcia i zakończenia przewozów SENT w dowolnym czasie,
- monitorowanie przewozów towarów objętych systemem SENT,
- wniesienie opłaty drogą elektroniczną,
- przenoszenie informacji z lokalizacji po to, by móc naliczyć prawidłową opłatę.
Krok 1 – wybór rodzaju przejazdu
Przejazd SENT – to opcja, którą należy wybrać w chwili dokonywania konfiguracji przejazdu trasą płatną.
Krok 2 – określenie sposobu monitorowania przejazdu
Wcześniejsze dokonanie rejestracji zlecenia w SENT związane jest z obowiązkiem podania w formularzu SENT w PUESC następujących informacji:
- identyfikator zwany ID urządzenia, które monitoruje ZSL. ID jest inny dla każdego z pojazdów dostępnych w jednej firmie czy jako własność osoby prywatnej,
- z aplikacji mobilnej e-TOLL PL generowany jest numer zarejestrowanego lokalizatora.
Krok 3 – wybór zlecenia
- wybór i zaznaczenie przejazdów do monitorowania,
- akceptacja wyboru przyciskiem: Potwierdź.